Lana Lane - Lady Macbeth

Lana Lane - Lady Macbeth

Label : Frontiers Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Eddy : De prachtige Amerikaanse zangeres Lana Lane heeft zojuist haar zoveelste plaat uitgebracht. Deze schijf, welke de naam 'Lady Mcbeth' meekreeg, kan gezien worden als haar tienjarige jubileum plaat. Zolang zit ze al in deze business en samen met haar man, Erik Norlander, heeft ze in die tijd al meer dan twintig releases op haar naam gezet. Met deze nieuwe cd heeft de band een soort concept gecreƫerd met sympho en prog metal van de bovenste plank. Het verhaal gaat zoals je al begrepen hebt over het toneel stuk 'Lady Mcbeth' dat destijds door de beroemde William Shakespeare werd geschreven.

Het muzikale paartje heeft ook deze keer weer hulp gekregen van een heleboel vrienden die ze in de loop van de jaren hebben verzameld. Voor de gitaargeluiden zijn Mark McCrite, Neil Citron en onze eigen Peer Verschuren op deze plaat te vinden. Op bas horen we de nieuwste aanwinst Kristoffer Gildenlow van Pain Of Salvation en Don Schiff. Op drums vinden we slechts een man en wat voor een. Ik heb het over het trommelmonster van eigen bodem, Ernst van Ee. Natuurlijk worden alle vocalen door Lana Lane gedaan al zijn enkele achtergrondkoortjes door Kelly Keeling ingezongen. Alle keyboardgeluiden komen van Erik Norlander die tevens de hele boel heeft geproduceerd. De plaat is zelfs op twee continenten op genomen. De Europeanen deden hun ding in een studio in Schiedam tijdens de Erik Norlander/Lana Lane tour en de Amerikaanse gasten bezochten de studio van Erik in Californie. Op deze manier klinkt de uiteindelijke schijf ook zeer Europees/Amerikaans. De muziek is dan ook heel erg avontuurlijk en opwindend geworden. Het knoppenwerk van Erik Norlander heeft de boel dan ook geperfectioneerd. Alle muzikanten hebben een totale muzikale vrijheid gekregen waardoor je af en toe met klapperende horen zit te luisteren naar de vaardigheden van deze instrumentalisten. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het eerste nummer 'The Dream That Never Ends'. Het gitaarwerk is uit de kunst, drummer van Ee houdt de boel strak bij elkaar en natuurlijk is de stem van Lana Lane (trouwens is een vergelijking met Ann Wilson van Heart, maar dan in een wat jeugdiger uitvoering hier geheel op zijn plaats) van uitzonderlijke kwaliteit. Echtgenoot Erik gooit er dan nog een heerlijk sausje met al zijn keyboard tovenarij over heen. 'Lady Mcbeth' is een fantastische reis geworden door een landschap van muzikale wonderen. Je zult zelf op reis moeten om deze ervaring te kunnen ondergaan.