At Vance - Chained

At Vance - Chained

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Eddy : Ik was een beetje aan het rondkijken op de site van mijn favoriete online cd winkel. Een plaat viel mij gelijk op, de nieuweling van het Duitse At Vance. De twee voorafgaande platen heb ik al een tijdje in mijn collectie. Vooral de meest recente schijf daarvan, 'The Evil In You', vind ik nog altijd zeer sterk. Ik hoefde dan ook niet lang na te denken om de splinternieuwe release te bestellen. Wist ik veel dat de dag daarna dezelfde cd als promo in mijn bus zou vallen voor een recensie.

Vroeger was ik nogal fan van Yngwie Malmsteen, maar toch verloor ik de laatste jaren ongemerkt mijn interesse in hem. De stijl muziek die hij presenteert en waarvoor hij de bakermat heeft gelegd blijft echter de moeite waard. Daarom was ik enkele jaren geleden ook zo verrast door 'The Evil In You' van At Vance. Zo zou Yngwie eigenlijk vandaag moeten klinken. Met Olaf Lenk aan het roer bij At Vance heb je een soortgelijke gitarist die met dezelfde virtuositeit de boel aan elkaar speelt. Nog meer word je herinnerd aan de Yngwie-dagen door zanger Mats Leven. Laat hij nou vroeger ook een van de miljoenen zangers van de Malmsteen band zijn geweest. Dus met hem aan het zangijzer samen met Olaf en zijn klassiek gitaargeluid vervult deze Duitse groep al mijn neoklassieke metal wensen.

Sinds de vorige plaat die in 2003 uitkwam heeft At Vance flink wat getoerd. Zo zag ik hun bijvoorbeeld live aan het werk in Biebob, een obscuur metaalzaaltje in Belgi samen met Kamelot waarvoor zij het voorprogramma verzorgden. Sindsdien is het nogal stil geworden rond At Vance. Maar nu zijn ze terug met enkele nieuwe bandleden en een ijzersterk album 'Chained'. De belangrijkste mensen, Olaf en Mats zijn gebleven, de rest is nieuw. Van Gallows Pole hebben ze bassist John ABC Smith weten los te peuteren en drummer Marc Cross zagen we eerder bij Metalium en Helloween. Deze twee verse poepen zorgen in ieder geval voor een ijzersterke ritmesectie. Het bewijs hiervan vind je al gelijk bij het eerste nummer van het nieuwe plaatwerk. 'Rise From The Fall' word nogal heftig en strak voortgestuwd door de bas en de drums. Het tweede nummer heet 'Heaven', een mooie ballade, prachtig bezongen door Mats Leven. Ik weet zeker dat deze pracht met de juiste airplay zou kunnen uitgroeien tot een enorm succes in de hitlijsten. In ieder geval geeft dit nummer de band kans om eventjes adem te nemen om daarna de boel in de versnelling te gooien met 'Tell Me'. De wijze waarop hier gemusiceerd wordt, vooral het begin van het nummer, herinnerd ontzettend veel de manier die we kennen van Stratovarius. Het titelnummer 'Chained' is tegelijkertijd ook een van de hoogtepunten op dit album. Door de bombastische sound en de bereiken die de zanger weet te halen is dit een van mijn favorieten. 'Now Or Never' is alweer een van die snelheidsduivels die gecompleteerd wordt met een enorm goede gitaarsolo. 'Two Hearts' is alweer een hoogtepunt, een nummer die je aan Whitesnake zou kunnen laten denken. Ook krijgt Olaf Lenk wederom een perfecte kans om zijn kunnen op zijn zes snaren te laten horen tijdens de solo. 'Invention #13' is een leuk stukje instrumentale muziek waarvan je ontzettend vrolijk wordt. Toch past dit nummer niet geheel tussen de stijl van de andere songs op deze schijf, zogezegd een beetje een buitenbeentje. 'Live For The Sacred' wordt ingeleid met enkele Oosters aandoende geluiden en veranderd dan in een middentempo rocker met een relaxte solo van Meester Lenk. Die zelfde Meester laat nog eens zien wat hij allemaal in zijn mars heeft tijdens het tweede instrumentale nummer 'Vivaldi Winter'. Ik denk dat Vivaldi heel blij zou zijn als hij zou horen hoe Olaf zijn composities naar het heden heeft gebracht. 'Run For Your Live' is het laatste nummer, de band gaat nog eens uit zijn dak met dit heavy en snel stuk. Hiermee laat At Vance dan ook een goede indruk achter en geef je alvast een herinnering mee voor een toekomstige nieuwe plaat. At Vance kan zich onderhand dan ook tussen de andere Duitse topbands scharen met hun nieuwste product. Bedankt jongens voor de 45 minuten muziek die jullie op dit plaatje hebben weten te persen.