After All - The Vermin Breed

After All - The Vermin Breed

Label : Dockyard1 Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Vera : Om maar meteen met de deur in huis te vallen: 'The Vermin Breed' van After All is een knaller met internationale allures! Nu was de Brugse formatie al geruime tijd goed bezig, dit was te merken aan de kwaliteitsbands uit het buitenland waar ze mee toerden, maar met hun vijfde album gaan ze volgens mij toch al dit succes overtreffen. Na 'Mercury Rising' (2003) is de band een hardere koers gaan varen, en met name de thrash metal invloeden zijn overvloedig aanwezig. Maar wel op een zodanige manier dat je er de After All sound in blijft horen en opgesmukt met dat onweerstaanbare en virtuoze gitaarspel van Dries Van Damme en Christophe Depree.

Deze ontwikkeling is niet bruusk verlopen en het gaat hen goed af. Zanger Piet Focroul heeft altijd al een expressieve stem gehad waar de emotie van af druipt, maar hier overtreft hij nou net even zichzelf. Dat de band de studio introk met de befaamde producer Harris Johns is een ander niet te onderschatten gegeven dat bijdroeg tot het resultaat, want de man staat bekend om zijn stomende producties van o.a. Voivod, Kreator, Helloween en Sepultura.

Voor diegenen die After All nog niet kennen volgt hier een kleine introductie. De band werd in 1987 opgericht door componist/gitarist Dries Van Damme en Christophe Depree. 'The Vermin Breed' is het vijfde album, maar zij brachten ook een aantal EP's uit met de aardigheid dat hun werk veelal ook op LP verkrijgbaar is. Door veel in het buitenland te toeren bleef het succes van After All niet beperkt tot Belgi. Stap voor stap hebben zij met hun uitstekende albums naam gemaakt en daar wordt nu enthousiast aan verder gewerkt, want als we dit schrijven is de band, vlak na de release van het nieuwe album, al op tournee vertrokken met Agent Steel.

After All's geluid is altijd diep geworteld geweest in de old school metal, maar zoals gezegd is er een energiek thrash sausje over de composities gegoten op dit album. De cd opent met drums als mokerslagen, beenharde Slayeriaanse riffs en zelfs de zang doet me soms wat aan Tom Araya denken. Nummers als 'The Insufferable' en 'Cascade' hebben ook fragmenten waar de band wat gas terugneemt, maar stralen zo'n kracht uit dat je er kippenvel van krijgt. Dit is een vijftal dat extreem goed op elkaar is ingespeeld, knap uitgewerkte composities en een overdonderend geluid. Wat wenst een metal fan nog meer? Kopen die hap!