Killswitch Engage - The End Of Heartache - Special Edition

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder nu metal

Release type: Re-release

Jordy : Na de release van 'The End Of Heartache' was de cirkel eindelijk rond voor Killswitch Engage. Het grote publiek werd eindelijk bereikt met die plaat en op commercieel gebied werd er vele malen meer succes geboekt dan bij het titelloze debuutalbum en 'Alive Or Just Breathing.' En omdat succes nu eenmaal al vele eeuwen lang tot op het bot wordt uitgebuit zien we nu een aantal releases onder de naam Killswitch Engage uitkomen die overduidelijk bedoeld zijn om even wat geld binnen te halen.

Begin dit jaar was er al de re-release van het debuutalbum. Met opgepoetste tracks en een aantal oude demonummers toegevoegd was dit een album dat op zich nog wel enige toegevoegde waarde had. Dat idee krijg ik echter niet bij de speciale uitvoering van 'The End Of Heartache' die sinds kort te verkrijgen is.Op een bonus-cd die aan het originele schijfje is toegevoegd staan een aantal extraatjes voor de luisteraar. Maar echt schokkend zijn deze niet bepaald.

Het enige noemenswaardige nummer is namelijk 'My Life For Yours', omdat we die nog niet eerder op een release van de band hebben gezien. De speciale Resident Evil versie van 'The End Of Heartache' wijkt amper af van het origineel en openingstrack 'Irreversal' is afkomstig van de opgepoetste versie van het debuutalbum. Daar loop je dus niet zo snel voor warm. Zelfs de laatste drie nummers weten me niet te overtuigen. Dit betreft namelijk drie nummers, allen van 'Alive Or Just Breathing', die zijn opgenomen tijdens optredens van de band. Wat kwaliteit betreft zeer goed te beluisteren, maar ook niet zo heel bijzonder als je dat album al regelmatig beluisterd hebt.

Killswitch Engage moet oppassen dat het niet al te snel al zijn kruit verschiet. Natuurlijk was het overdonderende succes van 'The End Of Heartache' ze gegund en natuurlijk mogen de mannen (en, laat daar geen misverstand over bestaan, bovenal de platenmaatschappij Roadrunner Records) een extra centje verdienen. Maar als je teveel re-issues uitbrengt in te korte tijd wil dat wel eens tegen je gaan werken. Deze speciale editie doet mij weinig en heeft mijns inziens amper een toegevoegde waarde.