Gizmachi - The Imbuing

Gizmachi - The Imbuing

Label : Sanctuary Records | Archiveer onder nu metal

Jordy : Het New Yorkse Gizmachi is het eerste troetelkindje van Shawn Crahan, die we beter kennen als Clown of #6 van Slipknot. Niet alleen is dit de eerste band die een album uitbrengt onder zijn Big Orange Clown Records (onderdeel van Sanctuary Records). Nee, hij heeft ook zorg gedragen voor de productie, wat voor hem het productiedebuut betekend. Hiermee is het album 'The Imbuing' op veel vlakken een 'eerste keer'.

En waar 'de eerste keer' voor heel wat mensen een nare bijsmaak heeft zal het Gizmachi en Crahan waarschijnlijk heel goed bevallen zijn. 'The Imbuing' is een album geworden dat productioneel gezien aardig in elkaar zit, zeker als je bedenkt dat de producer nog aan het begin van zijn carrière staat. Ook op het muzikale vlak heeft Gizmachi gekozen voor een sterke aanpak. Het geluid dat wordt weggezet is namelijk erg stevig. 'The Imbuing' hakt er stevig in, maar er valt nooit ongemeende woede te bespeuren. Wat echter wel een gevaarlijk punt is: de band verliest zichzelf soms uit het oog en wordt dan iets te chaotisch. Chaos kan soms goed uitpakken, maar in dit geval is het niet op zijn plaats en werkt het zelfs in het nadeel van de band. Dit dan weer wel een punt dat zowel op productioneel als op muzikaal vlak verbeterd kan worden.

'The Imbuing' is geen onaardig debuut voor zowel de band zelf als de nieuwe producer. Gizmachi en Crahan lijken elkaar goed aan te voelen en zullen in de toekomst waarschijnlijk nog vaker samen gaan werken. Wat ik overigens ook nog even kwijt wil is dat deze band de afgelopen maanden door de Verenigde Staten heeft getoerd. En de simpele vraag die ik daarbij stel is: Welke band was de hoofdact?!... Juist ja, Slipknot… Hoe toevallig.