Thunderstone - Tools Of Destruction

Thunderstone - Tools Of Destruction

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Patrick : Slechts een jaar na de release van hun vorige cd komt de Finse band Thunderstone met 'Tools Of Destruction'. Was op de vorige cd al een duidelijke groei te horen ten opzichte van de eerste cd, ook nu wordt er weer een flinke stap vooruit gezet. Om het echter meteen te betitelen als een van de beste power metal cd's van 2005, zoals de band zelf doet, gaat me echter veel te ver.

Tien, dynamische, power metal tracks staan er op 'Tools Of Destruction'. De manier waarop de composities in elkaar steken laat duidelijk horen dat de band muzikaal een stuk volwassener geworden is. Was de debuut cd niets anders dan een kopie van Stratovarius, op deze cd heeft de band meer een eigen geluid ontwikkelt. Invloeden van Stratovarius zijn nog wel terug te horen, maar de sound heeft zich meer en meer ontwikkelt richting de muziek van een band als Evergrey (om eens lekker te blijven vergelijken). De band heeft het niveau van die twee eerder genoemde bands nog lang niet bereikt, daarvoor is de muziek niet bombastisch en emotioneel geladen genoeg, maar Thunderstone heeft de nummers er wel een vleugje van meegegeven. Over het algemeen zijn het mid-tempo songs met prima melodielijnen, een keyboard, dat af en toe overigens iets te veel overheerst, solide gitaarpartijen en heldere, goede zang. De productie is net even te vlak waardoor de nummers futlozer en matter overkomen dan had gekund. Hoogtepunten zijn de tracks 'Without Wings', 'Land Of Innocence', dat opvalt door de vele tempowisselingen en variatie in gebruikte instrumenten, en 'Feed The Fire'.

'Tools Of Destruction' is zonder enige twijfel het beste album van Thunderstone tot nu toe. Of dat echter goed genoeg is om tussen de enorme hoeveelheid releases goede power metal op te vallen, betwijfel ik ten stelligste. Laat staan dat dit een van de beste power metal cd's van 2005 gaat worden. Daarvoor lopen er te veel bands rond met net even meer kwaliteit.