Brainstorm - Liquid Monster

Brainstorm - Liquid Monster

Label : Metal Blade | Archiveer onder heavy / power metal

Patrick : De vorige release van Brainstorm ('Soul Temptation') betekende voor de band meer en meer naamsbekendheid bij de 'grote massa'. Een hele klus om dan je nieuwe cd nog meer kwaliteit mee te geven. Brainstorm zette, na een uitgebreide tour met Edguy, de schouders eronder en komt met 'Liquid Monster' met een nieuwe plaat die het voor de band moet gaan doen.

Met hoekige, rauwe riffs en bijpassende vocalen brengt Brainstorm heavy metal in de ware zin van het woord. Het geluid van Brainstorm wordt ook op deze schijf bepaald door de indrukwekkende, agressieve melodielijnen, stuwende ritmes, veel afwisseling tussen de nummers en catchy refreinen gedreven door de stem van zanger Andy, die de songs op magnifieke wijze bij elkaar zingt. Brainstorm brengt tracks die vergelijkbaar zijn met bands als Iron Maiden, Iced Earth en Savatage. Hoewel er veel bij eerder genoemde bands over de schutting is gekeken en er dus weinig vernieuwend voorbij komt, valt er wel volop te genieten.

'Worlds Are Comin' Through' is een strakke openingstrack waarmee Brainstorm je meteen bij de strot pakt en je het album binnensleurt. 'Inside the monster' is een song met een fraaie gitaarlijn dwars door de andere melodielijnen heen. Het is, o.a. door het catchy refrein, een song die blijft nagalmen in je hoofd. Op 'All Those Words', dat Brainstorm uit zal brengen als single, komt het gebruik van het keyboard iets meer naar voren. Over het algemeen is deze juist erg op de achtergrond waardoor die de muziek een goede sfeer meegeeft, maar niets van de rauwheid bij de songs weghaalt. Hier zorgt die er echter voor dat er een erg gladde song ontstaat. Bij 'Lifeline' veer ik weer op; de vaart gaat omhoog en met een hoge gil van zanger Andy B. Franck, die met veel diversiteit en kracht in zijn vocalen fantastisch is, wordt er een strak tempo gehandhaafd. 'Invisible Enemy' kent een wat zwaardere, langzamere sound en vormt een mooi contrast en rustig middelpunt van de cd. 'Heavenly' is, met zijn bombastische refrein en typerende gitaarsolo, een typische ballad. 'Painside' is een wat langzamere track en even dreigt mijn aandacht weg te glijden. Tot het intro van 'Despair To Drown' uit mijn speakers knalt. Met zijn snelheid en rauwere vocalen is dit voor mij een van de betere tracks van de cd. 'Mask To Life' is heel fraai van opbouw en 'Even Higher' kenmerkt zich door het strakke, bijna drammende tempo. 'Burns My Soul', de afsluiter, is een rustige track en heeft een zeer pakkend refrein.

Daar waar power metal bands als paddestoelen uit de grond schieten, death- en black metal bands meer en meer de overhand lijkt te krijgen en nu metal bands maar niet uit te roeien blijken te zijn, houdt Brainstorm vast aan heavy metal. En dat dat anno 2005 een prima cd kan opleveren, laat de band hier met 'Liquid Monster' overduidelijk horen!