Society 1 - The Sound That Ends Creation

Label : Earache | Archiveer onder industrial / ebm

Frank D. : Een plaatje dat alle andere platen overbodig maakt? Sterker nog, een album dat een einde brengt aan de maatschappij zoals we die kennen? Dit is ieder geval wel wat de Amerikaanse shock rockers Society 1 beloven met het album 'The Sound That Ends Creation'. Tel daarbij op dat de frontman niemand minder is dan Matt Zane (pornoster, satanist en beroeps shocker) en het is duidelijk dat dit verwachtingen schept.

Met 'The Sound That Ends Creation' neemt Society 1 de luisteraar mee op een TGV rit naar de hel. Met een rotgang stuiven beelden van verwrongen lust en verknipte werkelijkheid langs het geestesoog. De twaalf donkere nummers bewegen zich als flipperkastbal door het muzikale universum. Het ene moment denkt men met een band in de stijl van Ministry te maken te hebben (o.a. 'Lord' en 'Bleed'), het andere moment duiken sporen van Him en Type O' Negative (o.a. 'I Love Her') op. Soms bekruipt me door al deze invloeden een gevoel van "Waar heb ik dit eerder gehoord? Luister maar eens naar het muzikale zoekplaatje 'Wounded Veins'. Maar eigenlijk mag het de pret (of beter gezegd de depressie) niet drukken. De nummers worden met de nodige overtuiging neergezet en de productie is erg goed, waardoor het een boeiend album is geworden. Absolute luistertip is de vliegende start in de vorm van het death-/ industrile 'It Isn't Me', waarbij met opgefokte ritmen en vlammende gitaren al het vuurwerk uit de kast wordt gehaald. Ook de dreigende shock ballade 'Realms Of Bliss' is een extra aandachtsbeurt waard. Hoe ziek moet je zijn om iemand op liefelijke toon toe te zingen: "I Want You To Die. Als laatste hoogtepunt verdient 'Lord' een vermelding. Dit is een brok gebalde agressie en ik zie zo voor me hoe menig club wordt afgebroken op het ritme van de oververhitte drums en gitaren uit dit nummer.

Voor liefhebbers van traditionele heavy metal is dit album een om niet te kopen, maar voor eenieder die industrial in al zijn verschijningsvormen kan waarderen, is dit schijfje zeker een wandeling naar de lokale platendealer waard. Maar om nu te zeggen dat deze zilverling alle andere platen overbodig maakt? Nee, dat nu ook weer niet.