Metalium - Demons Of Insanity

Metalium - Demons Of Insanity

Label : Armageddon Music | Archiveer onder heavy / power metal

Eddy : Afgelopen jaar had ik de eer om kennis te maken met de muziek van het power kwartet Metalium uit Duitsland. Ze verraste mij met hun vierde plaat 'As One Capter Four'. Wat ik nogal uniek vond was het continuerende conceptverhaal waarvan de band gebruik maakte. Net zoals je wel eens bij films ziet is elke nieuwe plaat van de band weer een vervolg op het voorafgaande. Het verhaal van Metalium is die van een metal fan die van plaat tot plaat, van nummer tot nummer in allerlei ingewikkelde avonturen belandt. Tenminste, zo legde drummer Michael Ehre het me uit in een interview dat ik vorig jaar met hem deed. Opnieuw gaat het verhaal verder op deze nieuwe cd die 'Demons Of Insanity Chapter Five' heet.

Sinds 'Chapter Four' heft deze groep ontzettend veel rondgetrokken met hun muziek. Zo waren ze het voorprogramma van Saxon, speelden ze samen met Dream Evil in Japan en hadden een uitgebreide tour samen met Freedom Call, Primal Fear en Darkage als het Wacken Road show pakket. Door al dat gejam samen is deze band wederom wat volwassen geworden, en zijn ze hard op weg naar een van de betere metal-acts van Duitsland te worden. De vier jongens van deze groep vormen een solide basis en ze maken een flinke indruk op mij met de betonnen muur van geluid die zij produceren. Zanger Henning Bass is vast en zeker een van de betere vocalisten van onze Oosterburen. Vaak doet hij mij denken aan een krachtigere versie van de Amerikaanse zanger Rob Rock. Zijn stem past uitstekend bij de soort heavy metal die Metalium maakt. Er is geen moment dat Henning mij teleurstelt. Hij weet elke compositie naar zijn hand te zetten en er een hoop kleur en variatie in te brengen. Praten we over gitarist Matthias Lange, dan hebben we het over een riff-meester (soms hoor ik een sterke overeenkomst met het geluid van Testament en Exodus) die met zijn snelle ritmes en razende solo's ieder hoofd laat bangen. Let op dat je je nek niet breekt! Achter de trommels vinden we Michael Ehre die weet hoe hij de trommelvellen moet 'mishandelen'. En last but not least horen we bandleider en bassist Lars Ratz de boel aan elkaar lijmen met zijn voortstuwende viersnarig instrument. Met meer dan een uur aan muziek, verspreidt over maar liefst veertien nummers slaagt de band er in om iedere rechtmatige metal fan aan zijn dagelijkse dosis staal te helpen. De traktaties van deze schijf vinden we in het furieuze openingsnummer 'Power Of Time' en de prachtige ballade 'Silence Of The Night'. Met dit beeldschoon nummer laat zanger Henning nog eens zien tot wat hij allemaal in staat is met zijn krachtige strot. Don Airey ( Whitesnake, Rainbow and Ozzy) is wederom een gastspeler op deze cd, daar waar nodig is completeert de songs met zijn sublieme toetsenspel. Ik denk dat Metalium langzaam rijp genoeg is om in de eredivisie van de Duitse metal te gaan spelen.