Divine Empire - Method Of Execution

Divine Empire - Method Of Execution

Label : Century Media | Archiveer onder death metal / grindcore

Richard G. : De basis van dit Divine Empire heeft altijd bestaan uit de twee ex-Malevolent Creation leden Jason Blachowicz (zang/bass) en J.P Soars (gitaar). Mensen die Malevolent Creation kennen (en dat zullen er vast een aantal zijn, weten dan al wat ze kunnen verwachten: een stevige pot brutale Amerikaanse death metal. En dat is ook precies wat er geboden wordt. Deze keer met Duane Timlin op de drumkruk (die geenszins onderdoet voor voorgangers als Derek Roddy (Hate Eternal) of Alex Marquez, die overigens beide ook ex-MC leden zijn). Er is niet echt één overheersend geluid binnen de death metal dat wordt aangehangen. Het ene nummer neigt wat meer de Cannibal Corpse kant op ('Random Beheadings'), een ander nummer herinnert weer sterk aan Morbid Angel ('Dungeon Mask'), en dat een nummertje hier en daar ook aan Malevolent Creation doet denken ('Surgical Strike'), is niet erg verwonderlijk. In de bio wordt gepocht met de vele invloeden die er op 'Method Of Execution' te vinden zouden moeten zijn, maar de enige klassieke invloed die ik kon ontdekken was 'Prelude To The Storm' dat het nummer 'Storm Of Hatred' (waar het klassieke thema overigens wel in wordt doorgetrokken) inluidt; en op de solo in het reeds genoemde 'Surgical Strike' en de instrumentale afsluiter 'Reduced To Ashes' na zijn er ook weinig sporen van de (hard)rock invloeden te vinden. Bijzonder lekker aan de plaat is het heerlijk ronkende bas geluid, dat een prominente plek in de mix gekregen heeft, daarnaast slaat ondanks de forse lengte van bijna 60 minuten nimmer de verveling toe. Misschien dankzij de verschillende death metal bronnen die zijn aangesproken? Wie zal het zeggen, feit is dat Divine Empire weliswaar niet ver boven het maaiveld uitsteekt, maar wel voldoende om de aandacht vast te houden.