Crystal Eyes - Confessions Of The Maker

Crystal Eyes - Confessions Of The Maker

Label : Massacre | Archiveer onder heavy / power metal

Eddy : Geloof je in het toeval? Op het moment dat ik deze nieuwe cd van Crystal Eyes aan het beluisteren en recenseren was kreeg ik een mailtje van mijn hoofdredacteur. Daarin vroeg hij mij of ik geïnteresseerd was in een interviewtje met deze band (op dit moment ren ik als een speer naar mijn lottowinkelier) Deze nieuweling van deze Zweedse band heet 'Confessions Of The Maker' en mijn eerste contact met deze band en hun muziek. Ik kan met recht zeggen dat het een plezierige eerste indruk is, we hebben hier te maken met een goede plaat vol met muzikale verrassingen.

Het verhaal van Crystal Eyes begint in de vroege jaren negentig als de gitaristen en songwriters Mikael Dahl en Niclas Karlsson elkaar ontmoeten in de lokale metal scene van Borås, een stadje in Zweden. Samen spelen ze in enkele bands die zich vooral bezighouden met het spelen van covers. Het bleek niet echt datgene te zijn waar deze jongens naar op zoek waren. Dus in 1992 werd de groep Crystal Eyes opgericht. Met enkele andere muzikanten werd er een demo opgenomen en bestond het leven vooral met veel oefenen. Na drie jaar ontstonden er toch enkele scheuren in de groep en de Niclas Karlsson, een van de twee oprichters, moest het veld ruimen. Hij wou de band graag in een meer agressieve en moderne negentiger stijl laten duwen maar daar had collega Dahl niet zoveel trek in. Na het vertrek van Karlsson wordt de band wat stabieler en worden er drie cd's opgenomen en uitgebracht. In 1999 zien we de plaat 'World Of Black Silver' verschijnen, in 2000 'In Silence They March' en in 2003 'Vengeance Descending'.

Een van de beste dingen die daarna gebeuren is het contact dat de band krijgt met de zanger Daniel Heiman (ex-Lost Horizon) Ondanks dat hij op het moment nog geen vast bandlid is heeft hij wel zijn stem verleent aan deze nieuwe plaat van de groep. Zijn krachtige stem blijkt een ware aanwinst zijn voor het geluid van Crystal Eyes. Buiten de zangstem van deze zanger herinnert de sound van Crystal Eyes mij veel aan het geluid van Hammerfall. De songs hebben zo'n beetje dezelfde structuur en bouw zoals we van Hammerfall gewend zijn. De verschillen zitten zich, zoals ik al eerder zei, het stemgeluid van beide zangers en het feit dat Hammerfall een echte gimmick gerichte band is met een gesmeerde merchandise machine. Uiteindelijk denk ik dan ook dat de jongens van Crystal Eyes zich moeten behelpen met een bescheiden inkomen uit hun verkopen en alleen kunnen dromen van de poen die Cans, Dronjak en consorten met hun vergelijkbare muziek en circus met bakken naar binnen halen. Ondanks dat ik de muziek van Crystal Eyes prima vind verwacht ik dat er alleen maar een kleine groep van fans van dit genre met hun portemonnee gaan zwaaien. Voor de gene die deze schijf wel gaan kopen, lenen of stelen zal deze plaat een prima tijdverdrijf blijken. Luister onder ander maar eens naar sterke nummers zoals 'Northern Rage', 'Terminal Voyage' en Silent Angels'. Dus ook al jullie Hammerfall-freaks, ga eens luisteren naar deze schijf die muzikaal dicht bij het geluid van jullie helden ligt.