Paradise Lost - Paradise Lost

Paradise Lost - Paradise Lost

Label : Gun Records | Archiveer onder gothic metal

Roel de Haan : Paradise Lost zal altijd een belangrijk muzikaal deel van mij zijn, het was de band die definitief metalhead maakte maar net als vele met mij was 'Host' het moment waarop ik mijzelf niet meer vereenzelvigen kon met hun muziek. Later zijn ze wel weer de metal kant op gegaan maar het heilige vuur ontbrak en dus moet ik zeggen dat ik de daarop volgende uitgaven niet bepaald van hoge kwaliteit vond maar op een een of manier voelde ik aan dat hun laatste kindje veelzeggend getiteld 'Paradise Lost' weer iets van de oude glorie zou hebben. Het zal de titel wel zijn. Ik heb mij hierin gelukkig niet vergist, 'Draconian Times' komt regelmatig als flashback bovendrijven als ik deze plaat luister en dat is zeker niet negatief bedoeld. Het is zeker niet dat het een kopie van deze cd is geworden in tegendeel het is meer de sfeer die overeenkomt, melancholie is het wat de klok slaat. Muzikaal is deze plaat echter zeer modern.

De band bediend zich net als toen van een gitaarmuur van jewelste maar geholpen door een glasheldere productie blijven alle details zeer goed te onderscheiden. Mooie melodieuze riffs en door zielen snijdende leadgitaren worden in pop structuren gegoten waardoor het geheel te behappen blijft. De elektronica is nu zinvoller en schaarser ingezet wat de muziek duidelijk ten goede komt. Het duidelijk dat Nick Holmes zijn zang nog verder heeft ontwikkeld en is goed bij stem, deze iets verder naar voren geschoven in de mix vergeleken met hun vorige opus 'Symbol Of Life. Niet alle nummers zijn even sterk, echter zeker niet slecht. De twee bonustracks, klassieke versies van 'Don't Belong en 'Over The Madness' passen weliswaar niet bij de rest maar zijn zeker interessant te noemen. Over het geheel genomen is de plaat erg sterk.

Ik had het eigenlijk niet meer verwacht, zo'n comeback van Paradise Lost maar het lijkt alsof ze weer op de goede weg terug naar de top zijn