Callisto - True Nature Unfolds

Callisto - True Nature Unfolds

Label : Earache | Archiveer onder different metal

Release type: Re-release

Jasper : Dit is een re-release, het album bestaat al een jaar en het is ook al gereviewd op deze site, maar sinds Cult Of Luna het geweldige 'Salvation'op de markt bracht is het misschien toch wezenlijk er nog wat over te zeggen ( en ik kan het gewoon niet laten). Callisto is het kleine broertje van Cult Of Luna, maar zeker geen kloon. De band doet op grote schaal hetzelfde, maar behoudt daarbij wel een eigen gezicht. Callisto voegt meer elementen van metal toe, vooral de zang is best extreem. Daarbij hoor je hier en daar een saxofoon en een zangeres, die de muziek mooi inkleuren. Ik vind zelfs dat Callisto betere, compactere nummers schrijft dan COL, en dat ze wat duisterder bezig zijn. Dit komt wellicht voort uit het feit dat ze uit Finland komen, waar de zon immers een stuk minder schijnt dan in de rest van de wereld. 'True Nature Unfolds'is in Finland al bijna een jaar uit, dit is het Earache debuut, iets wat al bewijst dat meer mensen vinden dat de eerder genoemde band en Callisto perfect naast elkaar kunnen bestaan. Nasum frontman Mieszko Talarczyk (RIP) heeft de plaat geproduceerd en het maakt eens te meer duidelijk wat een veelzijdig talent de man was. Rest mij nog te zeggen dat iedereen die Cult Of Luna al ontdekt had met deze band een uitstekende verrijking van zijn platen collectie erbij heeft, en dat de rest eigenlijk ook gewoon even moet luisteren. Voor je het weet heeft Callisto je ontvoerd naar het koude Finland, waar achter elke boom een wolf kan staan en je ieder moment onder een dikke laag ijs kunt schieten: heerlijk!