The Elysian Fields - Suffering G.O.D. Almighty

Label : Eyes Of Sound | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : Het is vier jaar geleden dat The Elysian Fields '12 Ablaze' uitbracht. Geen verandering in de bezetting, want de Griekse band bestaat nog steeds uit Bill A. (zang en bas), Michael K. (Fx en programming) en Marinos A. (gitaar, toetsen). Wel is de band intussen gevolueerd. Ze klinken zelf nogal onzeker over deze nieuwe evolutie en hopen maar dat ze er goed aan gedaan hebben om de elektronica een meer prominente plaats te geven in de op Zweedse leest geschoeide death metal. Er zal vast hier en daar wel een fan wat morren over de elektronische spielerei, maar zo erg is het nu ook weer niet.

In het verleden voegden piano en viool een duister doom element toe aan de death metal basis, nu is er eerder sprake van een luchtig tintje. Maar uiteindelijk is death metal met een stevige grunt nog steeds de hoofdmoot in nummers als 'Unleashing The Propaganda' en 'An Overture Of Sorrows Unfolding'. Nemen we 'A Serenade Like Blood Caress' van het vorige album als vergelijkingspunt, dan bevatte dit ook al dominante kabbelende piano stukken, zij het in een trager tempo dat meer doom uitstraling had. De viool is nu verdwenen en op het album staan inderdaad nogal wat olijke, maar best harmonieuze geluiden uit de lading elektronica. Mij stoort dit niet echt, want de constante onderlaag aan atmosferische geluiden geeft een apart effect aan nummers als 'I See The Lie Behind All Truths' en de krachtige titelsong. De band hanteert zelfs een hoger tempo en heeft er op toegezien om vrij brutaal te blijven klinken. Het is altijd al zo geweest dat sommige passages dicht aanleunen bij blastbeats en black metal. Ik ben er dus van overtuigd dat ook dit schijfje wel zijn weg zal vinden naar liefhebbers van dark metal die houden van enige afwisseling en geen bezwaar hebben tegen de vele tempowisselingen. Ook al blijft 'We The Enlightened' mijn persoonlijke favoriet, toch vind ik het best geslaagd wat The Elysian Fields laten horen op 'Suffering G.O.D. Almighty'. Het is een natuurlijke evolutie die ik hen niet kwalijk neem, en laten we hopen dat de fans net als ik meegroeien met het muzikale trio. Tenslotte kan ik hier geen enkele band opnoemen die klinkt als The Elysian Fields en dat verdient toch ook wel enige bewondering.