Origin - Echoes Of Decimation

Origin - Echoes Of Decimation

Label : Relapse | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Wie dacht dat Origin na het vertrekken van gitarist Jeremy Turner (naar Cannibal Corpse) en meesterdrummer John Longstreth bij de pakken neer zou gaan zitten heeft het mis. Na de overweldigende schijf "Informis Infinitas Inhumanitas” uit 2002 slaat dit vijftal uit Kansas op 21 maart wederom genadeloos hard toe met een nieuw album dat weer alle snelheidsrecords zal gaan breken. "Echoes of Decimation” laat wat betreft snelheid geen spaan heel van de concurrentie. Drummer James King (van de band Unmerciful) roffelt gedurende zesentwintig minuten en dertig seconden bijna onafgebroken in onnavolgbare snelheid op de snare en laat daarbij de bassdrums op duizelingwekkend tempo mee rollen en doet daarmee zijn voorganger bijna vergeten. Ik zeg "bijna”, want de kunsten van John Longstreth zijn natuurlijk niet de minste. Nieuw in de line up is ook gitarist Clint Appelhanz, die al eerder bij Origin op bas speelde. Samen met oudgediende Paul Ryan voorziet hij "Echoes of Decimation” van een brok virtuoos gitaargeweld. Beide heren weten hun gitaren uiterst vingervlug te kietelen. Origin heeft op hun derde plaat wel wat weg van Angelcorpse, al is er op "Echoes of Decimation” iets meer oog voor melodieus gitaargefriemel te vinden maar ook minder venijn dan in de muziek van Angelcorpse. Ten opzichte van "Informis…” is "Echoes of Decimation” iets toegankelijker en rechtlijniger, wat het luistergenot wel ten goede komt. Ik denk dat dit album met zijn zesentwintig minuten precies lang genoeg is. Vanwege de intensiteit van de muziek (en ééntonigheid van snelheid) zou de verveling of juist uitputting na een half uur toeslaan, maar door het album met acht tracks op zesentwintig minuten te houden is een kort maar zeer krachtig album ontstaan. Origin overtreft zichzelf dit keer weer en bewijst hiermee zonder twijfel in de hoogste liga van extreme (death) metalbands te horen. Zou dit dan de snelste plaat van 2005 worden?