Darzamat - SemiDevilish

Darzamat - SemiDevilish

Label : Metal Mind Productions | Archiveer onder black/pagan metal

Vera : Darzamat heeft weer een hele gedaantewisseling ondergaan. Het vorige album 'Oniriad' stond geheel in het teken van experimenteren in de nieuwe Post Street Studio, een onderneming waar de band heel wat tijd en geld in gestoken heeft. Het liet ons dan ook het meest experimentele album van de band tot nu toe horen.

Sindsdien gebeurden er weer heel wat wijzigingen bij Darzamat. Na acht jaar samenwerking met Rafal 'Flauros' Goral, verliet Szymon Struzek de band om zich te concentreren op het werk in de Post Street Studio. Daamr keerde terug en is nu samen met gitarist Chris verantwoordelijk voor het merendeel van de composities. Flauros schreef zoals altijd de teksten, in samenwerking met de nieuwe zangeres Nera die onbetwistbaar bijdraagt aan het nieuwe geluid van Darzamat. Maar de fans van het eerste uur kunnen nu op beide oren slapen. Darzamat is teruggekeerd naar de oorspronkelijke sound van creepy black/death metal met een heel duister gevoel. Zij het met een toevoeging van alle recente ervaringen en dit pakt wonderwel goed uit.

Gesterkt door meerdere concerten waar het nieuwe materiaal live al een vuurdoop kreeg, is Darzamat naar buiten gekomen met een album dat meer volwassen en doordacht klinkt. Het epische karakter wordt benadrukt door het bombastische intro, de instrumentale complexiteit en afwisselende zang creren de andere ingredinten van deze volumineuze cocktail. 'Demise' is een lekkere brok death metal in volle vaart, terwijl 'From Beyond' black metal met polka ritmes heeft. 'Time Of Obscure Emotions' bevat veel melodieuze vrouwelijke zang van Nera en in 'Dusk' komt een genspireerde gitaarsolo voorbij. Na meerdere beluisteringen besef je dat we hier met een unieke band te maken hebben. De vrouwelijke vocalen hebben een Slavisch tintje, de griezelige vocale bijdrage van Flauros is sfeerbepalend, of ie nu lekker grunt, zich laat gaan in black metal screams of duistere teksten prevelt, alles ten dienste van de desbetreffende song. Zo krijgen we een heel gamma aan indrukken te verwerken, zelfs in n bepaalde track. Dit maakt dat het album meerdere luisterbeurten nodig heeft maar zich dan onvoorwaardelijk tussen je favorieten nestelt. Van het stuwende 'Era Aggression' is tevens een video clip te vinden op het digipack en deze werd opgenomen tijdens het Brutal Assault Festival in augustus 2004. Dit is zonder twijfel het beste album dat Darzamat heeft gemaakt tot hier toe. Een band in ontwikkeling is een band om te koesteren.