Silent Stream Of Godless Elegy - Relic Dances

Label : Redblack | Archiveer onder black/pagan metal

Vera : Silent Stream Of Godless Elegy is een vaste waarde in de Tsjechische metal scene. Tussen 1996 en 2000 bracht de band er 4 albums uit, doom metal met invloeden van My Dying Bride en Anathema, maar wel met etnische elementen toegevoegd. Nadat ze in 2000 met het album 'Themes' de Tsjechische Grammy Award gewonnen hadden in de categorie 'hard 'n' heavy' werd het stil rond de band. Vele bezettingswisselingen vertraagden het ontwikkelingsproces en uiteindelijk bleef alleen gitarist/componist Radek Hajda over van de oorspronkelijke formatie. Met een herboren band is men in 2004 de studio ingetrokken om alle intussen geschreven nummers op te nemen. Het resultaat is ophefmakend en de productie is beter dan ooit. Een heel Moravisch ensemble verleende zijn medewerking aan het album, dat ook nog eens geproduceerd werd door Tomas Kocko, een bekende naam in Moravische folkloristische kringen. Daardoor is 'Relic Dances' een uniek album geworden waar traditionele muziek hand in hand gaat met de zware karakteristieken van doom metal. Nu hebben zowel doom als Moravische muziek een fikse portie weemoed in zich, dus beide uitersten lenen zich sowieso tot een welluidende combinatie. Toch verlegt SSOGE met dit album de grenzen van het genre.

Met 'Look' wordt reeds de toon gezet wat we kunnen verwachten op dit album. Het doorlopende vioolspel dat buiten weemoed de oerinspiratie van My Dying Bride handhaaft, het rauwe grunt geluid van zanger Pavel contrasterend met de beheerste, kundige vocalen van Hanka en de zware basis van een doom band. Dit alles kan plots zwenken naar puur etnische klanken wanneer het 'dulcimer music ensemble Radosov' de vrije loop krijgt. Maar deze verscheiden sferen worden vloeiend vermengd met elkaar tot een opmerkelijk geheel.

Cello en viool spelen een erg belangrijke rol in alle nummers, tracks als 'To Face The End' en 'I Would Dance' vertonen een sporadische etnische invloed, terwijl de Moravische, ietwat Oosters aandoende klanken in het tweede deel van de cd de bovenhand nemen. Een prachtig voorbeeld van hoe duistere melancholie kan samengaan met de droeve etnische gezangen is het lange, bijna acht minuten durende 'Lonely'. Heel folky is het intro van 'You Loved The Only Blood' en het instrumentale 'Gigula' waar je versteld staat dat uitheemse instrumenten ook tot dit kunnen leiden. Ook 'Trinity' heeft deze licht exotische klanken tegen de zware riffs en grunts tegenover de heel catchy vocalen van Hanka. Een topnummer! Het merendeel van de zang is voor Hanka's rekening, maar de grunts vormen net dat extraatje. 'Relic Dances' is een erg origineel album dat opvalt temidden van de vele releases. Mis de band niet wanneer ze in maart terugkomen voor concerten in Nederland en Belgiƫ!