HammerFall - Chapter V: Unbent, Unbowed, Unbroken

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Eddy : Op een bepaald moment in mijn leven ontdekte ik Hammerfall. Voor een leuke prijs kocht ik de dvd 'The Templar Renegade Crusades', een schijf vol met leuke verrassingen zoals live optredens, backstage beelden en videoclips. Ik viel voor hun ongecompliceerde manier van het spelen van heavy metal. Dat ik daarin niet de enigste ben bewijst de grote fanschare die de band over de jaren heeft opgebouwd. Met hun gimmickachtige voorkomen hebben ze over de jaren al een flinke boterham kunnen verdienen zou ik zo denken. Nu staan we aan de vooravond van het uitkomen van studioplaat nummertje vijf met de voor de hand liggende titel 'Chapter V: Unbent, Unbowed, Unbroken'. Toch is de lijst van de discografie van de band al veel langer. Er staan de vijf studiogevallen verschillende dvd's, singles en zelfs een live album in de lijst.

Met 'Chapter V' gaat de band verder met de stijl die ze zich hadden aangemeten op dag één. Het is een lekkere plaat vol met heavy metal waarmee je je nek kunt breken als je niet uitkijkt. Ze voelen zich zeer comfortabel in de stijl die de hunne is daarom zal je niet vaak echt verrast worden. Het nieuwe werkje van Hammerfall is dus niet echt wereldschokkend maar sluit naadloos aan bij 'Crimson Thunder', hun vorige plaat, die toch alweer drie jaar oud is. Voor het alle beste nummer op de nieuweling hoef je niet lang te wachten, die hebben ze voor het gemak maar gelijk als eerste nummer op de schijf geplaatst. Ik heb het over 'Secrets'. Man, dat is een snelheidsduivel die zijn weerga niet kent, en de gitaarsolo laat me ook al watertanden. Nummer twee is 'Blood Bound' die ik enkele weken geleden al op hun mini-cd had gehoord. Ik beschreef het toen al als zijnde het nieuwe meeschreeuw nummer voor tijdens een concert. 'Fury Of The Wild' is een nummer dat uitermate geschikt is voor Judas Priest fans. Zanger Joacim haalt tijdens dit nummer af en toe uit zoals we het gewend zijn van Rob Halford. We horen lekker riffs en opnieuw wordt er weer heerlijk gesoleerd door de kale gitarist Stefan. Bij 'Hammer Of Justice' wordt er wat gas terug genomen en wat er overblijft is een lekker zwaar en krachtig nummer. Dit is opnieuw zo'n song die de hele zaal mee gaat zingen bij toekomstige concerten. Ook aan de ballades is gedacht. 'Never, Ever' heet deze tranentrekker en zorgt voor een mooi ballans op het nieuwe Hammer geval. Verder gaan we met 'Born To Rule' een lekker langzame rocker met verdomt goede vocalen. Deze Zweedse jongens hebben hun best weer gedaan, de fans zullen niet teleurgesteld zijn.