The Great Kat - Extreme Guitar Shred

The Great Kat - Extreme Guitar Shred

Label : | Archiveer onder speed / thrash metal

Release type: DVD/Video

Koen B. : Hallo jongens en meisjes, we gaan een spelletje spelen dat 'Extreme Guitar Shred' genaamd is, met in de hoofdrol Katherine Thomas, beter bekend als The Great Kat. Roadrunner Records bracht in 1987 de debuut elpee uit van Kat (met de prachtige titel 'Worship Me Or Die') en in 1990 volgde de plaat 'Beethoven On Speed'. In 1996 vervuilde de CD-ROM 'Digital Beethoven On Cyberspeed' mijn computer, daarna nog gevolgd door de mini cd's 'Bloody Vivaldi' (1998), 'Rossini's Rape' (2000) en 'Wagner's War' (2002), allemaal op het eigen TPR (Thomas Public Relations) Music. Voor de onwetenden moet ik nog even vertellen dat The Great Kat klassieke muziek mengt met speed metal en allerlei ingewikkelde vioolsolo's overbrengt naar gitaar, hetgeen in de volksmond "extreme guitar shred” wordt genoemd. Op deze dvd staan zes videoclips en drie bonussen.

Ik begin met de videoclips: 'Zapateado' (afkomstig van 'Wagner's War') is een snel en furieus duel tussen gitaar en viool. De band ziet er, uitgedost met allerlei Amerikaanse vlaggen, nogal nationalistisch uit, maar dat moeten ze zelf verder maar uitzoeken. 'Torture Chamber' (van 'Bloody Vivaldi') laat Kat als dominante tante zien, terwijl 'Castration' (van 'Rossini's Rape') mevrouw in kwestie als dokter laat zien die trek heeft in wat edele delen (AAAAUW). 'Live In Chicago' laat een stelletje mongolen zien die het blonde juffertje op het podium aanbidden. 'Dominatrix' (volgens mij nog niet eerder uitgebracht) gaat in hetzelfde straatje verder als 'Torture Chamber', en 'War' (ook van 'Wagner's War' afkomstig) laat een Kat zien die ten strijde gaat na de aanslagen op het World Trade Center.

De met veel bombarie aangekondigde extra's stellen niet veel voor, want 'Hot Shred Bits' is een fotocollage, 'Shred Faq's' zijn wat infantiele vragen en antwoorden, en 'Shred Credits' is niks meer of minder dan de aftiteling. Ik vind dat The Great Kat best lekker kan spelen, maar die versnelde pompeuze klassieke riedeltjes, maffe videoclips die alleen maar op de lachspieren werken, slechte zang en de extreem korte totale speelduur van hoogstens een kwartier maken deze dvd alleen een aanrader voor mensen met weinig eigenwaarde.