Dreamaker - Enclosed

Dreamaker - Enclosed

Label : Arise Records | Archiveer onder heavy / power metal

Eddy : Het verhaal van Dreamaker begint als zangeres Elisa C. Martin, gitarist Albert Maroto en drummer Jorge Sez besluiten om een van de Spaanse topbands Dark Moor te verlaten. Deze drie mensen blijken een iets andere visie te hebben over de richting die te gaan is als hun oud collega's. Als een groot toeval staan op dit moment beide bands aan de vooravond van een nieuwe release. Een ander toeval (of misschien juist niet, wie weet?) heb ik beide platen tegelijk ontvangen van Arise Records. Dat geeft mij een perfecte kans om het materiaal met elkaar te vergelijken en te kijken of beide bands op de juiste weg zijn. Mijn Dark Moor recensie heb ik al geschreven en die vind je dan ook ergens anders op deze knappe website. Die schijf is in ieder geval in alle opzichten geslaagd en zal zeker in mijn top twintig van 2005 verschijnen. Zal hetzelfde met Dreamaker gebeuren?

Het debuut van Dreamaker dat net een jaar oud is wist mij al zeer te imponeren. Was dat een toevalstreffer of heeft deze band het in zich om deze weg te continueren? Een grote JA is hierop mijn enigste antwoord. De nieuwe plaat is zelfs nog beter geworden. Dreamaker heeft in het afgelopen jaar de kans gehad om nog meer volwassen te worden door lekker veel met elkaar op het podium te staan, zelfs enkele optredens in Japan stonden op het programma. Het nieuwe album dat 'Enclosed' heet is een schijf vol met experimenten op het gebied van power en prog metal. De sound is ongelooflijk agressief en de nummers zijn nog met meer variatie als de eerste keer. Je valt van de ene verrassing in de andere, de nummers steken ongelooflijk intelligent en knap in elkaar. Elisa bewijst maar weer dat zij een van de top dames in rock is op dit moment. Haar stem kan ongelooflijk mee met de agressie en de ruigheid van de nummers. De 47 minuten muziek die Dreamaker hier op plaat heeft geperst laten je op een reis gaan door gebieden waar je nog niet eerder was. Als er hier sprake was geweest van een wedstrijd tussen Dark Moor en Dreamaker dan was deze strijd onbeslist. Het zou alleen maar winnaars hebben opgeleverd. Ik ben zo blij dat Dark Moor een tijd geleden uit elkaar gerukt is, daardoor hebben we nu twee fantastische bands in plaats van een. Goed gedaan, Spaanse vrienden van me!