Rapture - Silent Stage

Rapture - Silent Stage

Label : Spinefarm | Archiveer onder death metal / grindcore

Peter B. : In 2002 was ik enorm onder de indruk van het album "Songs For The Withering van de Finse band Rapture. Melodieuze en atmosferische doom/death metal in de stijl van Paradise Lost en Katatonia ten tijde van hun "Brave Murder Day cd. Daarna werd het akelig stil rond Rapture. Ik wachtte op een teken van leven, maar interviews werden niet beantwoord en ik zag de band ook niet optreden. Tot de dag van vandaag dacht ik dat Rapture van de aardbodem verdwenen was. Nu weet ik dat dit niet het geval is, want hun nieuwe album staat op het punt van uitkomen.

Het nieuwe album is getiteld "Silent Stage en om helemaal eerlijk te zijn? Het zou me allerminst verbazen als iemand me zou vertellen dat deze nummers zijn opgenomen in dezelfde opname-sessie als de nummers van "Songs For The Withering. Het geluid is exact hetzelfde. Goed, helder en zwaar. Toch klinken de nummers van "Silent Stage niet zo fris als ik had gehoopt. Nu heb ik nooit beweerd dat Rapture een uitermate originele band is, maar bij het vorige album kon me dat amper aan mijn kont roesten omdat al die nummers bij de eerste luisterbeurt in mijn geheugen gebrand stonden. Die liedjes waren zo enorm lekker catchy! Vandaag gebeurde dit niet. Het album start sterk met het mooie "Misery 24/7 wat een goede vibe en een mooie melodie heeft maar de vonken vatten geen vlam deze keer. Dit betekent niet dat "Silent Stage geen goed album is. Nummers als "I Am Complete, "Silent Chrysalis Stage en "Completion doen namelijk echt wel wat met me. Het goede aan Rapture is dat naast wat logische invloeden, die er best dik bovenop liggen, deze band toch geslaagd is in het creeren van een eigen geluid. "Silent Stage is een leuke plaat, maar het is geen magie.