Divinefire - Glory Thy Name

Divinefire - Glory Thy Name

Label : Rivel Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Eddy : Ik ben net klaar met het schrijven van een recensie over de net uitgekomen plaat van Audiovision. Dit was een van de dingetjes waar platenbaas en Narnia-zanger Christian Rivel op het moment mee bezig was. Gek genoeg was nou juist dit heerschap de zwakke schakel op dat album. De manier zoals hij zijn noten uitperste was nogal irriterend en nogal overdone. Ik kon het niet bevatte dat deze zanger, die op de Narnia platen de noten wel op de juiste wijze benadert bij Audiovision de plank compleet missloeg. Ik weet dan ook niet precies te verwoorden wat mij op deze plaat precies irriteert maar op de schijf van Divinefire, die ze voor het gemak 'Glory Thy Name' hebben genoemd, klinkt hij ineens weer aangenaam genoeg.

Divinefire is een band die dus samengesteld is door Christian Rivel, bassist Andreas Olsson en multi-talent Jani Stevanovic die de gitaar, keyboards en het drumprogrammeer-apparaatje bedient. Divinefire combineert de hardheid van de agressievere stijlen metal met de melodien van de symfonische rock, zo schrijven ze het tenminste in hun biografie en ik kan het in dit geval alleen maar beamen. De co-operatie tussen de drie heren resulteert in een lekker stukje muziek met genoeg spanning en avontuur om de luisteraars op het puntje van hun stoel te houden. Met deze plaat laat meneer Rivel mij vergeten dat hij mij ook net naar een middelmatige schijf heeft doen luisteren. Ik zie Divinefire dan ook als de Mr. Jekyl and Audiovision als de Mr. Hyde. Als je naar het Divinefire werkstuk luistert valt op dat het geluid zo vol en compleet is. Dat kan kloppen want naast de drie vaste muzikanten doet er nog een hele rits Zweeds klinkende namen mee. Die namen zul je naar een paar seconden al weer vergeten zijn maar het zijn in ieder geval mannen die hun kostje normaal bij bands zoals Talisman, Saviour Machine, Narnia en Great King Rat verdienen. Enkele van de toppertjes op deze plaat zijn het mooie orkestrale intro dat leid tot de agressieve nekbreker 'The World's On Fire', een nummer dat opvalt door de angstaanjagende keyboards en de donkere grunge. 'Pay It Forwarth' is ook aangename composities die veel aan Dream Theater doet denken. De gitaarsolo is om je er je vingers bij af te likken. Ook wil ik het nummer 'Live My Life For You' aanhalen als ik bezig ben de hoogtepunten van deze plaat op te noemen. Dit geval heeft een aanstekelijk maar razendsnel ritme waarbij je absoluut niet stil bij kan zitten. Met Divinefire heeft Christian Rivel een ijzersterke plaat afgeleverd.