Fall Of The Leafe - Volvere

Fall Of The Leafe - Volvere

Label : Firebox Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Vera : Dit album werd al eens eerder uitgebracht door het ter ziele gegane Rage Of Achilles label. Omdat albums die daar ooit uitkwamen inmiddels moeilijk te verkrijgen zijn, heeft het Finse Firebox Records besloten om 'Volvere' in januari 2005 terug op de markt te brengen. Het digipack is voorzien van twee bonus tracks: het herwerkte 'Bleak Picture' van de cd 'August Wernicke' en 'Mostly Ashes', een death metal track uit de heftigere beginperiode van Fall Of The Leafe. Ja, soms lijkt het wel of heel Scandinavië destijds begonnen is als death metal band.

We hebben hier te maken met een Finse band die duidelijk erg muzikaal onderlegd is. Voor de muziek moet je ruim de tijd nemen, de boel laten bezinken en groeien door volharding. Dan pas klaart de chaos op en blijkt er wel degelijk potentieel in dit avontuurlijk kwintet te zitten. Dat maakt dat Fall Of The Leafe aftrek zal vinden onder progressieve rockfans. Maar niet enkel onder hen, want het materiaal klinkt stevig genoeg om de echte metal liefhebber aan te spreken. Ze zitten zelfs een beetje in het vaarwater van die andere onvolprezen Finse band die tuk is op folk invloeden, Amorphis. We zullen het een Finse toets noemen, want een echte vergelijking met Amorphis loopt mank. Dan denk ik eerder aan Paradise Lost en Katatonia in de tweede helft van de jaren negentig.

Fall Of The Leafe maakt het de luisteraar niet makkelijk. De muziek is door gitaren overladen, kent vrij grillige zangpartijen en gedistingeerde toetsen. Veelgelaagd en druk, ondanks het feit dat de meeste nummers mid tempo zijn. Zanger Tuomas Tuominen zingt meestal met heldere, ietwat melancholieke stem, maar schakelt moeiteloos over naar een ruwer timbre. De meest overzichtelijke nummers bevinden zich halverwege de cd ('More Like A Situation', Hell's Silence' en 'Big Ol' Fat Rain Inside') en hebben, toeval of niet, de meeste folk invloeden, mede door het gebruik van akoestische gitaren. Ik ben absoluut verliefd op de transparante gitaarriedeltjes die heel het album de korzelige riffs dooraderen en een luchtig, bijna ruimtelijk effect ambiëren. Gitaristen Jussi Hänninen en Kaj Gustafsson leveren voortreffelijk werk! Door de vele tempowisselingen zijn sommige nummers moeilijker te vatten, maar mijn algemene indruk is toch wel positief. Voor de volgende twee albums heeft de band dus getekend bij Firebox Records en ze zijn al nieuw materiaal aan het schrijven voor een vijfde album 'Vantage'.