Kamelot - The Black Halo

Kamelot - The Black Halo

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder heavy / power metal

Patrick : Sinds de komst van zanger Roy Khan bij de band gaat het Kamelot voor de wind. De band heeft sindsdien een stapel sensationele power metal albums uitgebracht, waardoor ze zich inmiddels onder de absolute top mogen scharen! 'The Black Halo' is de volgende in lijn van een serie indrukwekkende releases. Zwaarder, donkerder dan de voorganger 'Epica' betreedt Kamelot op deze schijf het progressievere pad. Overigens zonder ook maar enig moment de zo vertrouwde power metal sound, die de groep zo kenmerkt, uit het oog te verliezen! Hoewel de nummers nog steeds bombastisch en sfeervol zijn, is het tempo in de songs over het algemeen langzamer dan we van de band gewend zijn. Het maakt de muziek misschien wat minder toegankelijk als je de cd voor het eerst hoort, maar des te vaker je deze cd luistert, des te meer hij met je meegroeit. De productie van deze cd is ook nu weer gedaan in de Pathway and Gate Studio in Wolfsburg onder bezielende leiding van Miro en Sascha Paeth. Duidelijk een ingespeeld team want de sound van de cd laat helemaal niets te wensen over. Loepzuiver waar het zuiver moet zijn!

Het verhaal van Wolfgang von Goethe's 'Faust', de strijd tussen goed en kwaad, leven en dood, kwam op 'Epica' al aan bod en wordt op 'The Black Halo' voortgezet. Het verhaal van Goethe wordt gecombineerd met eigen ervaringen en visies van de band. "It deals with political, cultural and religious events at Goethe's time and there is no obvious red line in the story. On The Black Halo however there are many cross references relating to our own lives, fragments of private experiences and our political opinions. aldus gitarist Thomas Youngblood.

Zonder andere nummers te kort te willen doen, staan er een aantal zeer opvallende tracks op The Black Halo. 'March of Mephisto' opent het album. De track is erg sfeervol en de afwisseling in tempo is erg groot. Nog opvallender is het verschil in stemmen. Kahn is, zoals altijd, weer enorm zuiver en dat geeft een mooi contrast met Shagrath (van Dimmu Borgir) die wat tekstregels in het refrein mee gromt. De keyboard solo van Jens Johansson (Stratovarius) maakt deze song echt helemaal af. Wat een nummer om een cd mee te openen, zeg! 'When The Lights Are Down' is een track in de trend van 'Until Kingdom Come'. Het tempo ligt lekker hoog en het heeft een heel erg pakkend refrein. 'Soul Society', het vierde nummer, is zeer bombastisch en blijft enorm in mijn hoofd hangen door de theatrale sfeer dat het over zich heeft. 'Memento Mori' is een epische song van bijna negen minuten. Het begint met een heel rustig piano gedeelte waarna diverse tempowisselingen het nummer een heel pompeuze, epische gloed geven. Shagrath en gastzangeres Mari, zij was ook al op 'Epica' te horen, gaan hier in het midden van het nummer een vocaal duel aan. Het daarop volgende instrumentele gedeelte is erg fraai! Andere in het oog springende nummers zijn 'The Haunting' (wat Khan daar samen met Simone Simons van Epica ten gehore brengt, is echt van grote klasse), de sentimentele ballad 'Abandoned', 'Nothing Ever Dies' en afsluiter 'Serenade'.

'The Black Halo' is een sublieme opvolger van 'Epica'. Het is weliswaar progressiever dan al het vorige werk, maar deze sound misstaat de band niet! En het is niet alleen de sound die wat veranderd is. Thomas Youngblood is altijd al een prima gitarist geweest, maar laat op deze schijf horen dat zijn kwaliteiten al songwriter enorm gegroeid zijn. Drummer Casey Grillo en bassist Glenn Barry zetten een heel strakke ritme sectie neer. Petje af! En ook Khan, indrukwekkend als hij al is, overtreft zichzelf op muzikaal gebied: hij raakt de hogere noten net even makkelijker. Met 'The Black Halo' komt Kamelot met een enorm indrukwekkende cd op de proppen. Als je het eerdere werk van Kamelot goed vindt of als je van power metal met progressieve invloeden houdt, moet je deze cd gehoord hebben. Het is pas februari en misschien veel te vroeg om te zeggen, maar het moet wel heel gek gaan lopen, wil deze cd niet in mijn top tien van 2005 gaan terecht komen!