Running Wild - Rogues En Vogue

Running Wild - Rogues En Vogue

Label : Gun Records | Archiveer onder heavy / power metal

Koen : Ik ben al een Running Wild aanhanger voor zover ik me kan herinneren, zo'n beetje sinds 'Gates To Purgatory' z'n eerste rondjes begon te draaien op mijn platenspeler dus. 'Black Demon', 'Genghis Khan' en 'Soldiers Of Hell' zijn dan ook tophits (in mijn huiskamer wel te verstaan). In 2003 was ik niet te beroerd om Wacken met een bezoek te vereren omdat Piet Piraat, Stien Struis, Berend Brokkenpap en Steven Stil daar op de planken stonden. Ik ben er welhaast zeker van dat Running Wild in de Lage Landen nooit veel schijfjes aan de man (M/V) heeft gebracht, maar in Duitsland, Scandinavi, de Zuid-Europese landen en vooral in het Verre Oosten schijnen die dingen daadwerkelijk over de toonbank te vliegen. Dit jaar word studiocd nummer dertien aan ons voorgesteld, getiteld 'Rogues En Vogue'. Ik neem aan dat de kapitein Kasparek nog de enige dolende ziel is op dit vlaggenschip van de Duitse heavy metal, want hij heeft deze cd opgenomen, geproduceerd, gemixed, de composities, alle gitaarpartijen, zang en de meeste baslijnen. De drumpartijen werden neergelegd door sessiedrummer Matthias "Metalmachine Liebetruth.

Openingsnummer 'Draw The Line' is helaas een beetje saai en laat mij snel doorskippen naar het volgende nummer 'Angel Of Mercy', een up-tempo nummer met mechanische basdrum partijen. 'Skeleton Dance' bevat een gerecyclede riff van Mercyful Fate's 'Curse Of The Pharaohs' of van Astaroth's 'Die To Be Alive', daar ben ik nog niet uit. Onnodig om te zeggen dat dit nummer geweldig is. 'Skull And Bones' is een meeslepend nummer in de onvervalste Running Wild stijl, gevolgd door 'Born Bad, Dying Worse' dat weer een beetje saai is, maar het onmiskenbare refrein maakt weer een hoop goed. 'Black Gold' is een heerlijke rampestamper die het vooral live zeer goed zal gaan doen tijdens de tournee die de Kapitein voornemens is te gaan ondernemen in mei van dit jaar. 'Soul Vampires' is een dreigend nummer waarin ook weer alle bekende ingredinten zijn verweven. Twee meezingers krijgen we met 'Rogues En Vogue' en 'Winged And Feathered' en 'Dead Man's Road' laat je zelfs even je dagelijkse zorgen vergeten. Het laatste nummer op deze prima cd met titel 'The War' is een epische reis naar de Eerste Wereldoorlog. De piratenverhaaltjes kunnen me niks schelen, de saaie gitaarsolo's doen me niks, de slechte uitspraak van het Duitse Engels kan me niet deren, ik heb geen problemen met het herkauwen van de standaard heavy metal riffjes en de zangstem die steeds meer op een kruising van Biff Byford met een papegaai begint te lijken. Ik vind dit zelfs het beste Running Wild album van de laatste twintig jaar. De gelimiteerde digipack herbergt overigens twee extra nummers: 'Cannonball Tongue' en 'Libertalia'.