Total Devastation - Reclusion

Total Devastation - Reclusion

Label : Firebox Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Koen B. : In 1998 werd Total Devastation opgericht door Lauri Pikka (programmeren en achtergrondzang) en Jaakko Heinonen (vocalen). Samen namen ze de demo 'Roadmap Of Pain' op. Al snel volgde de volgende demo, die 'Blood Culture' werd gedoopt. Bij de opnames was nu ook Harri Pikka (gitaar) aan Total Devastation toegevoegd. Ook demo's drie en vier ('Fallen Mankind' en 'Divine - Ecstasy' volgenden in rap tempo en hier en daar werden de eerste positieve kritieken merkbaar. Ook werd er flink opgetreden naar aanleiding van de demo's en het kon niet uitblijven dat de bandbezetting gecompleteerd diende te worden. Zo werd Pikka broer nummer drie, Jarno, naar binnen gelokt als drummer en de tweede gitarist en bassist werden gevonden in de eeneiige tweeling Saku en Pasi Hakuli. In deze line-up werd in 2002 de laatste demo 'Left Hand Of The Devil' opgenomen die de band een contract opleverde met Firebox Records. Vervolgens werd de debuut cd opgenomen die vernoemd werd naar de eerste demo. Deze werd in juni 2003 op de markt geplempt. Het eigen land Finland werd vervolgens in alle uithoeken bezocht met onder meer Entombed, The Crown, Rotten Sound en Lullacry.

De tweede cd 'Reclusion' werd opgenomen en gemixt in de "Sound Supreme Studios” door Janne Saksa en gemasterd binnen de muren van (alweer) de "Finnvox Studios” eind 2004 door Minerva Pappi. Deze cd bevat een mix van atmosferische death metal met grof vocaal geweld en flink hakkende industriële elementen. Deze kerels maken geen commerciële slappe drollen industrial, maar een vette stinkende stevige en groffe hoop stront die over je broekrand kiepert voordat je er op bedacht bent. Op de eerste persing van deze cd staan nog een coverversie van Autopsy's 'In The Grip Of Winter' en een videoclip van 'Reclusion', maar deze ontbreken helaas op mijn promotie exemplaar. Nog leuk om te melden is dat G. van Rotten Sound nog wat verdienstelijk achtergrond brulwerk op 'Divine' en 'Ground Zero' verzorgt.