Trivium - Ascendancy

Trivium - Ascendancy

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder metalcore

Ralph : Met Trivium heeft Roadrunner een behoorlijke troef in handen voor 2005, zoveel wordt wel duidelijk als ik de CD voor de zoveelste keer beluister. Het Amerikaanse viertal maakte in 2003 een demo en nog in datzelfde jaar zag het debuut 'Ember To Inferno' het levenslicht via Lifeforce Records. Toch bleef de band redelijk onopgemerkt maar met 'Ascendancy' komt daar zeker verandering in.

Na het sfeervolle intro 'The End Of Everything' blaast 'Rain' de nietsvermoedende luisteraar vrolijk uit de fauteuil en het blijkt al snel dat terug kruipen in de luie zetel geen enkele zin heeft. De heftige metalcore van Trivium is indrukwekkend. Niet omdat het bol staat van de energie en agressie ('Drowned and Torn Asunder') - dat kennen we van een heel legertje bands - maar omdat de verschillende invloeden prachtig versmelten tot een heel eigen geluid. De krachtige riffs zijn meer dan eens gebaseerd op klassiek Bay Area geweld zoals we dat kennen van Metallica, Forbidden of Testament en de groovende melodien verraden een voorliefde voor de Zweedse thrash/death scene. De lompe intensiteit van het album sluit weer naadloos aan bij landgenoten als God Forbid en Killswitch Engage. Zanger/gitarist Matt Heafy combineert cleane vocalen met hysterische grunts en de band neemt op precies de juiste momenten iets gas terug ('Departure'). Met het catchy 'Dying In Your Arms' heeft Trivium zelfs nog een radiovriendelijk nummer op de schijf staan.

Trivium is er in gelaagd bijna alle belangrijke elementen van moderne en klassieke metal te combineren. Als je deze geweldig intelligente, goed opgebouwde nummers en het muzikale vakmanschap dan vervolgens door Andy Sneap laat mixen resulteert dat in een de beste metal release sinds tijden. Hier gaan we nog heel veel van horen.