Dark Moor - Beyond The Sea

Dark Moor - Beyond The Sea

Label : Arise Records | Archiveer onder heavy / power metal

Eddy : De eerste keer dat ik de naam Dark Moor voorbij hoorde komen was toen ik een interview deed met de zangeres Elisa C. Martin van het Spaanse Dreamaker. Voordat ze deze band op poten zette zong ze in Dark Moor. Op een gegeven moment vond ze de tijd rijp om samen met nog twee andere leden om een andere muzikale richting te gaan zoeken en zo werd Dreamaker geboren. Ik ben daarna altijd een beetje nieuwsgierig geweest naar haar achtergrond en nu ik de nieuwe cd van Dark Moor in handen heb gekregen is de kans daar. 'Beyond The Sea', de nieuweling van Dark Moor is dus mijn eerste kans om deze band uit te checken. Ik heb er nu een paar keer naar geluisterd en ik kan met een gerust hart zeggen, deze plaat is een blijvertje. Alle nummers liggen ontzettend lekker in het gehoor en zullen ook niet meer gauw uit je hoofd verdwijnen.

Dark Moor heeft zijn tienjarige jubileum al achter de rug, ze bestaan al sinds 1994. Toch kostte het hen maar liefst vijf jaar voordat hun debuut met de naam 'Shadowland' op het publiek werd losgelaten. Deze schijf werd ontzettend goed ontvangen en zodoende belandde ze zelfs als voorprogramma op de Spaanse tour van Demons & Wizards. Dat was de perfecte kans om voor een groter publiek te spelen en vanaf dat moment begon het balletje te rollen voor deze Spaanse band. De band werd gevraagd om op verschillende belangrijke festivals te spelen en mochten zelfs een nummer op nemen voor de Helloween tribute 'The Keepers Of Jericho'. Dark Moor groeide uit tot een van de meest gewaardeerde en bekende acts in het land van Sinterklaas. Toch ontstonden er ook barsten in dit geluk. De wel bekende 'musical differences' sloegen ook toe bij deze groep en resulteerden in het feit dat zangeres Elisa en twee van haar maten de biezen namen om Dreamaker op te richten. De overgebleven bandleden moesten daarom dringend op zoek naar nieuwe muzikanten en zanger om hun groep overeind te houden. Zo kwam de band ook in contact met Alfredo Romero die de nieuwe zanger in Dark Moor werd. Hoe goed Elisa ook was met de microfoon, Alfredo bleek zelfs nog een stap verder naar volwassenheid. Hij heeft een ontzettend goede zangstem en zal zeker een pluspunt zijn als de groep de muziek over de Spaanse grenzen wil brengen. Zijn zang, het fantastische muzikale vakmanschap van de instrumentalisten en de perfecte composities zullen hier zeker bij helpen. De muziek is ontzettend variƫrend, spannend en zit vol met intelligente tempo en sfeerwisselingen. Deze plaat kent geen zwakke plekken, het is genieten van de eerste noot tot het slotakkoord. Luister voor de gein eens naar een nummer als 'The Silver Key'. Je zult op momenten denken dat je naar nieuw materiaal van Kamelot aan het luisteren bent. De stem van Alfredo doet me bij vlagen denken aan Kahn en deze compositie kan zo uit de pen van de Kamelot jongens gevloeid zijn. En dat is een groot compliment. De power metal die Dark Moor ons brengt is haarscherp maar wordt afgemaakt met een mooi melodieus randje. Steeds maar weer luister ik met groot genoegen naar de zanger, zelfs als hij een grunt-je zoals we kennen bij After Forever doet, klinkt alles zeer aangenaam. Met deze nieuwe schijf van Dark Moor hebben wij muziekliefhebbers een cadeautje gekregen die de wereld zal veroveren.