Impellitteri - Pedal To The Metal

Impellitteri - Pedal To The Metal

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder hardrock / aor

Ralph : Het blijft een verschrikkelijke naam om uit te spreken en te schrijven; Impellitteri. Alleen 's mans naam is al net zo ingewikkeld als veel van zijn flitsende gitaarwerk. Chris Impellitteri timmert al tientallen jaren aan de weg, maar heeft zich nooit kunnen meten met mensen als Yngwie Malmsteen, Marty Friedman of Paul Gilbert, om er maar eens een paar te noemen.

De techniek van Chris doet waarschijnlijk niet eens onder voor die van eerder genoemde heren maar waar zij toch een behoorlijk commercieel succes beleefden op een zeker punt in de carrière bleef Impellitteri toch vooral bekend onder insiders. Op zich jammer want deze 'band' maakte - zei het in even zoveel samenstellingen - toch veel goede albums. Vooral 'Stand In Line' dat in 1988 verscheen leek een voltreffer te worden en de doorbraak naar een groot, commercieel publiek. Graham Bonnet (Rainbow) was immers zanger op de plaat en ook de nummers klonken catchy. Een geweldige plaat die hetzelfde lot verdiend had als Malmsteen's 'Odyssey'. Hoe anders zou het lopen…..

Genoeg geschiedenis zou ik zeggen, dus over naar 'Pedal To The Metal'. Met de nieuwe line up heeft Impellitteri toch weer een hele frisse rock/metal schijf in elkaar gedraaid. Erg heavy ook vooral, zoals 'The Iceman Cometh' laat horen. Zanger Curtis Skelton is een aanwinst, zeker na het laatste wapenfeit 'System X', waarvoor Graham Bonnet weer uit de kast was gehaald. 'Dance With The Devil' kent een wervelend begin (na het intro) en is een gevarieerde track met de nodige breaks. Gelukkig staan de riffs op het album ook niet in het teken van het 'zoveel mogelijk noten per minuut' principe. Fans van het beter solowerk zullen echter niet teleurgesteld zijn want Chris fiedelt er ook op dit album weer lustig op los. Het afsluitende 'Writings On The Wall' zou zo door kunnen gaan voor power metal.

Een album dat, zonder echt verassend te zijn, toch vele gezichten laat zien.