Ektomorf - Instinct

Ektomorf - Instinct

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder speed / thrash metal

Frank D. : Bijna op de kop af een jaar geleden waarschuwde ik vriend en vijand voor de komst van een nieuw gevaar uit het Oosten: Ektomorf. De echte invasie van ons kleine kikkerlandje bleef uit, maar onze Oosterburen gingen definitief plat voor de Hongaren. Met een zegetocht langs gerenommeerde festivals als 'With Full Force', 'Wacken Open Air' en zelfs 'Rock Am Ring' en 'Rock Im Park' ramde de hardcore/ thrash machine die Ektomorf heet zich een weg naar onze grenzen. En daar staan ze dan....met een nieuw album in de hand, klaar om korte metten te maken met die kaaskoppen.

Het nieuwe album van de band rondom de broers Csaba Farkas en Zoltn Farkas heet 'Instinct' en is de opvolger van het vorig jaar verschenen 'Destroy'. Qua geluid is er gelukkig weinig veranderd. Nog steeds wordt de munitie gebruikt uit hetzelfde depot als waar vroeger Soulfly en Sepultura hun inkopen deden. Wel is de band in de voorbije maanden duidelijk hoorbaar gegroeid en heeft men aan eigenheid gewonnen. Er worden zelfs zeer geslaagde uitstapjes gemaakt naar andere genres, zoals de hardcore punk ('Fuck You All'). De van woede aangevreten rauwe stem van Zoltn verkeert hoorbaar in topconditie en ook de rest van de band maakt een solide indruk. Nummers als 'Burn' laat een Ektomorf horen zoals we die kennen van ouder werk, maar het zijn tracks als het sfeervolle, dreigende en confronterende 'United Nations', 'Show Your Fist', 'You Get What You Give' en de recht voor je harsens afsluiter 'I Will' die laten horen dat deze band nog steeds aan kwaliteit aan't winnen is.

Samenvattend, met 'Instinct' brengt Ektomorf wederom een dijk van een album op de schappen. Vraag is alleen, wanneer geeft Nederland zich over? Nu Ektomorf samen met o.a. Kreator op tour is, zou dat wel eens heel snel kunnen zijn.