Into Eternity - Dead Or Dreaming

Into Eternity - Dead Or Dreaming

Label : DVS Records | Archiveer onder

Snoep : Dit is nou een typisch geval van een groeiertje. De eerste keer dat ik de cd luisterde had ik nog zwaar mijn bedenkingen bij deze Canadese band, omdat het lijkt alsof deze band teveel verschillende stijlen in een nummer probeert te stoppen. Ik had het idee dat Into Eternity nog niet echt precies wist wat het wilde en daarom maar alles speelde. Maar na een aantal keer luisteren begon het besef te groeien dat het niet zomaar iets is wat de heren hier presteren. De songs zijn stuk voor stuk technische hoogstandjes die me, elke keer als ik nu de cd draai, weer weten te boeien. Aan het begin van een nummer is moeilijk te zeggen waar het zal gaan eindigen. 'Elysum Dream' begint bijvoorbeeld met wat flinke trashriffs, maar wordt al snel een progressief nummer door de cleane zang, en om ons nog meer op het verkeerde been te zetten wordt er ook nog een Iron Maiden-achtige solo tussendoor gegooid. Het nummer 'Selling God', dat hierna komt, begint met een rustige akoestische solo, maar al snel worden er Death Metal riffs doorheen gegooid en trekt zanger Tim Roth een scheur open waar de gemiddelde demon jaloers op zou worden. Deze zang wordt tijdens het nummer ook weer moeiteloos afgewisseld met cleane vocalen. Presteer dat maar eens zonder te hoesten. In tegenstelling tot het vorige album 'Into Eternity', zijn er op dit album zeer weinig keyboard passages te horen. Reden hiervoor is dat de toetsenist na het vorige album vertrokken is en de band het eigenlijk wel best vond, zo zonder keyboard. Hierdoor is de band een stuk zwaarder gaan klinken, wat ik zeker een vooruitgang vind. Ik denk dat vooral de techneuten en de progressievelingen onder ons zich erg in dit schijfje kunnen vinden, maar een ruimdenkende Death Metal fan moet ook zeker eens gaan luisteren naar de prestaties van dit viertal.