Dimmu Borgir - Puritanical Euphoric Misanthropia

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder

Michiel D. : Wat kunnen we nog vertellen over Dimmu Borgir? Ooit begonnen als het zoveelste rammelende Noorse bandje met leuke synthesizersmelodietjes en een evil imago. Met Stormblast kwam Dimmu Borgir onder de aandacht van het publiek en de rest van het verhaal moge inmiddels bekend zijn. Puritanical Euphoric Misanthropia is de titel van het nieuwe album en laat een fris en vernieuwend Dimmu Borgir horen. Wie dacht dat na Spiritual Black Dimensions Dimmu Borgir zou verzanden in eindeloze solo's en synthesizerpartijen komt nu van een koude kermis thuis. Puritanical Euphoric Misanthropia is namelijk een keihard album geworden en dat niet in de laatste plaats door Nick Barker. Met dodelijk precisie beukt hij de nummers op onnavolgbare wijze aan elkaar en laat horen dat hij tot meer in staat is dan hij tot nu toe heeft laten horen bij zijn vorige werkgevers. Ook is het vertrek van gitarist Astennu duidelijk te horen, de nummers zijn door de komst van "Old Mans Child's" Galder veel meer riff gericht en de gitaarsolo's zijn praktisch verdwenen. Ook lijkt de band af en toe te hebben gespiekt bij The Kovenant van ex-collega Nagash getuige de industrialinvloeden en de stemvervormers die over de stem van Shagrath zijn gezet. Ook heeft Dimmu Borgir nu gebruik gemaakt van een heus orkest. De partijen zijn echter wel allemaal door Mustis geschreven maar grotendeels uitgevoerd door het orkest en met name op de nummers Indoctrination en Puritania heeft het orkest een prominente rol gekregen. Aanwezig zijn uiteraard ook weer de standaard Dimmu elementen zoals de heldere zang van IC Vortex en pakkende melodien al komen sommige melodien soms wel erg vrolijk over zoals in The Maelstrom Mefisto. Een vreemde eend in de bijt is de bonustrack. Dimmu Borgir covert hier namelijk Burning Hell van Twisted Sister en doet dat niet onverdienstelijk. Al met al is dit een hele goede cd geworden en mensen die bang waren dat Dimmu Borgir soft en commercieel zou worden kunnen deze cd met een gerust hart aanschaffen.