Artension - Future World

Artension - Future World

Label : Lion Music | Archiveer onder prog / sympho metal

Eddy : Het verhaal van Artension is eigenlijk het verhaal van Vitalij Kuprij, een zeer getalenteerde muzikant wiens wieg in de Oekrane stond. Voordat deze man zich op een wat heviger pad begaf had hij zijn sporen al ruimschoots verdient in de klassieke muziek. Vitalij won al op jonge leeftijd de meest pretentieuze prijzen die er voor klassiek geschoolde muzikanten te winnen waren. Hij stond zelfs als een keer op het meest beroemde podium van de Carnegie Hall in New York.

Op zijn zestiende verliet Vitalij zijn moederland en belandde hij in Zwitserland. Daar studeerde hij klassieke muziek op het moment dat hij muzikale partner Roger Staffelbach ontmoette. Deze Zwitserse gitarist was ook bezig met een studie, hij zat op de Jazz School in Luzerne. Het duurde niet lang voordat deze jongens hun koppen bij elkaar staken om zo hun eerste band Atlantis Rising in het leven te blazen. De demo's die daaruit voortvloeiden kwamen al snel op het bureau van Shrapnel Records baas Mike Varney terecht. Hij bleek zeer genteresseerd in het materiaal al had hij er wel graag wat vocalen bij gezien. Het duurde niet lang voordat John West (Royal Hunt) in the picture kwam voor die job. Naast Roger Staffelbach op gitaar en Vitalij op de toetsen werden Mike Terrana (drums) en Kevin Chown (bas) aangetrokken om de boel te completeren. Op dat moment was Artension geboren. We zijn nu ruim acht jaar verder en bewezen is dat dit een ijzersterke line-up is. Voor dit nieuwe 'Future World' werden al zes albums uitgebracht met dezelfde line-up. Het enigste wat nu veranderd is, is dat Kevin Chown op dit moment iets te druk met zijn eigen zaakjes was zodat de basgitaar doorgegeven is aan niemand minder dan Steve DiGiorgio. Natuurlijk kent iedereen deze vent al van Testament, Sadus en Sebastian Bach. Met z'n alle zijn ze er alweer in geslaagd om een schijf vol met muzikale verrassingen en hoogstandjes op te nemen. Het moge duidelijk zijn dat als je naar de nieuwe plaat van Artension luistert, de hoofdpersoon van deze band Vitalij Kuprij hooggeschoold is in klassieke muziek. De neoklassieke muziek van Artension blijkt van het hoogste niveau te zijn. Toch moet ik waarschuwen dat het geen schijf is om eventjes onder het afwassen te beluisteren. Je moet je er echt voor gaan zitten om de muziek in je op te kunnen nemen. Het is nogal zware kost en alles begint eigenlijk pas te dagen na enkele malen geluisterd te hebben. Daarna zullen alle puzzelstukjes op hun plaats vallen. Als je van de muziek van Malmsteen (maar dan wel in het kwadraat) houdt of je krijgt een natte broek van Symphony X dan moet je zeker eens (of meerder keren dus) luisteren naar 'Future World' van Artension.