Metallica - Some Kind Of Monster

Metallica - Some Kind Of Monster

Label : Universal Music Group | Archiveer onder speed / thrash metal

Release type: DVD/Video

Ralph : Een dubbel DVD met meer dan tien uur Metallica, en dat voor zo'n vijftien euro, dat is nog eens waar voor je geld! Althans, daar gaan we achter komen. 'Some Kind Of Monster' was een behoorlijke bioscoop hit voor Metallica en overal ter wereld kreeg de film lovende recensies. Megadeth frontman Dave Mustain was minder blij met het resultaat maar daarover later meer.

'Some Kind Of Monster' is een prachtige kijk in de keuken van een superband. Metallica is 'larger than life', een miljoenenbedrijf waar vele mensen een goede boterham aan verdienen. De documentaire laat op een mooie manier zien hoe een dergelijk bedrijf draaiende wordt gehouden, maar vooral wat er met Metallica gebeurde vanaf het moment dat Jason Newsted vertrok, tot aan de release van het laatste album 'St Anger'. Het vertrek van Newsted zette de rest van de band duidelijk aan het denken en betekende bijna het eind van dit instituut. Met de hulp van psycholoog Phil wordt getracht de machine weer aan de gang te krijgen en af te rekenen met het verleden, verslaving en persoonlijke vetes. Vooral Hetfield en Ulrich vliegen elkaar regelmatig in de haren en de constante strijd om het leiderschap wordt pijnlijk duidelijk. Tijdens de film zien we Hetfield een metamorfose ondergaan van, soms irritant, agressief mannetje naar een begripvol prater die op de juiste momenten nuances aan weet te leggen. Tijdenlang brengt de frontman door in een afkickkliniek waardoor er niet of nauwelijks gewerkt wordt. Wanneer Hetfield dan wel weer klaar is om in de studio aan de slag te gaan wekt het grote irritatie bij Lars Ulrich dat zijn zanger iedere dag slechts tot vier uur mag werken. Communicatieproblemen staan sowieso centraal in dit intrigerende 'drama'. Zo zit Ulrich tegenover zijn oude bandmaatje Dave Mustaine (Megadeth) die de drummer nogal wat zaken verwijt. Zichtbaar aangeslagen doet Mustain zijn verhaal en ook Ulrich lijkt het niet droog te houden. Mustain beweert dat juist de scnes waarin Lars Ulrich in huilen uitbarstte bewust zijn weggelaten en heeft er dan ook geen goed woord voor over. Gedurende de hele film manifesteert de drummer zich toch een beetje als de grote rockster die een oncontroleerbare drang lijkt te hebben iedereen tegen zich in het harnas te jagen en alles belangrijker vindt dan het welzijn van zijn kompanen Hetfield en Hammett. Kirk Hammett is een toonbeeld van rust en respect. De gitarist mengt zich enkel op de juiste momenten in discussies en zegt dan ook precies de goede dingen. Helaas begint de rol van psycholoog Phil gedurende de film vervelende proporties aan te nemen en lijkt de beste man zelfs de illusie te hebben onmisbaar voor Metallica te zijn. De 'rock 'n roll factor' wordt volledig genegeerd en de wetenschappelijke benadering van de grootste metal band aller tijden lijkt een verkeerde wending te nemen. Gelukkig ziet de band dat ook en worden de rollen even omgedraaid wanneer Ulrich de psycholoog nog eens haarfijn uitlegt wat de bedoeling is.

Een aaneenschakeling van mooie momenten, drama en chaos maken van 'Some Kind Of Monster' een absolute must have. Geen recensie zal je kunnen vertellen hoe onderhoudend, spannend en informatief deze film is. Kopen is het enige advies derhalve, en niet voor de extra's. Nee, gewoon voor de - meer dan twee en half uur - durende film. Een portret dat onovertrefbaar lijkt.