Necrophagia - Nightmare Scenarios

Necrophagia - Nightmare Scenarios

Label : Red Stream | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: DVD/Video

Evil Dr. Smith : Twee jaar geleden vond er een brute slachting plaats op een verlaten kerkhof in New Orleans, waarbij rottende zombies en stinkende lijken uit hun graven herrezen om de nietsvermoedende passant E.D. Smith tot op het laatste botje kaal te vreten. Sindsdien staat dit geruchtmakende incident te boek als 'The Divine Art Of Torture'. Vorig jaar zijn er door de mannen van Necrophagia plannen gesmeed om van dit akelige voorval een film van te maken. Lords Of Metal was toentertijd aanwezig op de filmset en heeft hiervan een verslag van gemaakt dat terug te lezen is in 'the making of Goblins Be Thine'. Het heeft even geduurd - de opnames hebben dan ook op diverse locaties in de wereld plaatsgevonden - maar de film is nu eindelijk uit. Door het schokkende karakter en het expliciete camerawerk werd de film subbiet geweigerd door Path Theaters en nadat ook diverse filmhuizen hun vingers er niet aan durfden te snijden, was de enige distributiemogelijkheid de filmopnames op DVD uit te brengen. Alzo geschiedde.

De hoofdfilm is opgebouwd uit acht hoofdstukken die ogenschijnlijk niet veel met elkaar te maken hebben - er is zelfs gewerkt met diverse regisseurs als Coffin Joe en Jose Moral - maar de lugubere death metal en het continue gefriemel en gelik aan dode lichamen is de (ont)bindende factor van de film. De opbouw van de film, muzikaal gebaseerd op acht composities van Necrophagia, is van kolderieke slapstickhorror in 'Ze Do Caixao' met een vadsig geil begrafenisondernemertje die o.a. op een stoel van naakte vrouwen plaatsneemt tot de ultragore passages van 'Flowers Of Flesh And Blood (version 2.0)' alwaar een man zijn onvrede over zijn saaie echtgenote in een badkuip op bloederige wijze botviert en haar naar hatelust in stukken hakt en zaagt. Het acteerwerk en de special (=bloederige) effects zijn van het vertrouwde B-film niveau en zelfs zodanig dat uw filmrecensent's vriendin - nou niet bepaald een horrorliefhebster en op het moment van kijken niet van de bank te branden waardoor ze zichzelf verplichtte mee te kijken - er wel de grap van in zag. Zoals in 'Rue Morgue Disciple' alwaar een onsmakelijke graai in 's mans opengesneden schedel een handvol hersens met maden oplevert die vervolgens aan een smaaktest wordt onderworpen. Gelukkig voor m'n vriendin was ze wel even een broodje warm vlees voor mij aan het maken toen het behoorlijk bruut gemonteerde snij- en gasbranderwerk in 'Blaspheme The Blood' passeerde, dat nauwelijks van echt was te onderscheiden. Een kleine driekwartier en acht smakelijk misselijkmakende horrorclips later is het tijd om je oogwonden te likken en te voelen of je niet zelf een lichaamsdeel of wat mist. Het meest smerige element van deze collectie goreclips was nog wel dat zanger/opperbrein Killjoy de hele tijd hetzelfde shirt aanhad en dat terwijl het realiseren van deze DVD bijna drie jaar heeft gevergd. Yech sick dude!

Om de DVD tot een fatsoenlijke speellengte op te rekken zijn er nog wat saaie kijkjes in de geluidsstudio (een drummer die drumt: boeien), alsmede een aantal aardige, maar wat korte en oppervlakkige interviews met diverse mensen die aan dit project hebben meegewerkt. De belangrijkste teaser is natuurlijk een 'special guest appearance' van siliconendiva Jenna Jameson (die, zoals vermeld in het artikel 'The making of Goblins Be Thine', de vrouwelijke rol van het slachtoffer Evil Dilana Smith vervulde), maar haar aandeel is een koude douche van jewelste. Welgeteld twee seconden is zij in beeld. Of fans van Romero, Fulci en Argento nu een nieuwe klaszieker in huis hebben met 'Nightmare Scenarios' waag ik ernstig te betwijfelen: zij die jaarlijks de 'Nacht Van De Wansmaak' bijwonen maken namelijk geheid kans hier flarden van te zien, eerder dan degene die 'De Week Van de Fantastische Film' in hun agenda hebben staan. Alhoewel die twee groepen filmfreaks grotendeels wel dezelfde mensen zijn.

'Nightmare Scenarios':
- 9 videos in Dolby Digital 5.1 Surround (incl. 2 versies van 'Upon Frayed Lips Of Silence')
- An introduction by Coffin Joe