Sabaton - Primo Victoria

Sabaton - Primo Victoria

Label : Black Lodge | Archiveer onder heavy / power metal

Patrick : Dat Vikingen bekend staan als onverschrokken strijders weet iedereen wel. En het bataljon Vikingen wat hier mijn cd-speler komt binnen marcheren, is daar geen uitzondering op. Daar waar hun voorvaderen zich al eens een weg baande door Rusland naar de Zwarte Zee en Constantinopel, West Europa omsingelden en doordrongen tot aan de Middellandse Zee, staat Sabaton aan het begin van hun veroveringstocht. In februari 2002 nam Sabaton de cd 'Metalizer' op. Na twee jaar van toeren en wachten op de release van de cd (de toenmalige platenmaatschappij heeft die cd nog steeds niet uitgebracht), besloot Sabaton het heft in eigen handen te nemen en werd 'Primo Victoria' opgenomen. Met het album in handen, kon Sabaton contractbesprekingen aangaan en na maanden van onderhandelingen besloot de band te tekenen bij Sound Pollutions metal division Black Lodge. Geen jongens dus die bij een tegenslag het bijltje erbij neer gooien, maar strijdvaardig volharden.

Sabaton komt op 'Primo Victoria' met krachtige, ongecompliceerde power metal met eenzelfde overtuigingskracht binnen denderen als hun geschiedkundige voorouders. Onder aanvoering van viking hoofdman Joakim, die met zijn ietwat rauwe zang de muziek voort stuwt, komen op alle nummers allerlei thema's m.b.t. het onderwerp oorlog aan bod. 'Primo Victoria' gaat over D-day, 'Counterstrike' over de Zesdaagse oorlog en 'Stalingrad' inderdaad over de slag om Stalingrad. Tja, dat is nog eens wat anders dan die saaie geschiedenislessen op school! De muziek, ruw maar altijd voorzien van melodie, kenmerkt zich door strak drumwerk, integrerende gitaar lijnen, hier en daar een lekker in het gehoor liggende tekstlijntje en de al eerder genoemde ruwe vocalen. Hoewel er keyboards worden gebruikt door Sabaton is dit verre van overheersend; slechts heel subtiel op de achtergrond is die aanwezig. Hierdoor blijft er elk nummer van de nodige brutaliteit en energie voorzien. Voor een zo jonge band (leeftijden van 21 tot 24) absoluut briljant in elkaar getimmerd!

Daar waar mijn voorouders bij het zien van een bende Vikingen waarschijnlijk doldriest op de vlucht zouden zijn geslagen, ontvang ik ze met open armen! Wat mij betreft is dit een heel aangename kennismaking met deze Vikingen en zij zullen keer op keer de weg naar mijn cd-speler weten te vinden!