Impaled - Death After Life

Impaled - Death After Life

Label : Century Media | Archiveer onder death metal / grindcore

Tormentor Erich : "If you make the incision here, you will damage the T-shirt less. O, look the professor is waking up from his death. GGGLLURRGGLOOORG! What is that professor, can't you speak? Where is your tongue? O, it is here in this jar. Ha ha ha ha.

Tja, met gesproken stukjes tekst zoals dit op cd, met bandleden die gestoken zijn in chirurgenjasjes en met bloed en medische termen 'all over the place' lag het natuurlijk voor de hand dat dit 'Death After Life' album een staaltje splatter-horror-grindcore zou bevatten waar de gemiddelde metalhead achterlijk van zou worden. Enigszins bevooroordeeld ben ik dan ook maar eens goed gaan zitten luisteren. En wat blijkt? We worden eens eventjes lekker op de hak genomen.

De muziek van Impaled is namelijk helemaal geen splatter till death gebeuren. Het is een lekkere pot death metal die doorspekt is met van alles en nog wat. Het album mag dan tekstueel wel onder de chirurgen-metal vallen, de muziek gaat een hele andere kant op. Tuurlijk, de Carcass invloeden zijn overduidelijk aanwezig, en dit komt niet alleen door het stemgeluid van de zanger. Maar toch, Impaled doet een aantal dingen behoorlijk anders. Zo is de death metal over het algemeen lekker old school en mid tempo, men gaat nergens overdreven snel en echt heel zwaar of bot wordt het ook niet echt. Het luistert lekker weg, zullen we maar zeggen. Maar pas op! Men wil nog wel eens met vreemde wendingen op de proppen komt. Zo kun je een song zoals 'Resurrectionists' wel vergelijken met oud Scandinavisch werk. Maar wat dacht je van die rare drum beat tijdens 'The Dead Shall Dead Remain'? Of het lekkere meezingrefrein van 'Medical Waste'? Probeer ook eens de gitaarsolo's wat aandacht te geven, dan komen er best leuke dingen tevoorschijn. Al die dingen tezamen maken deze schijf dus interessanter dan de gemiddelde death metal release van dit moment. Voeg hierbij de aparte humor van de heren en klaar is je niet alledaagse death metal plaat.