Sons Of Otis - X

Sons Of Otis - X

Label : Small Stone Records | Archiveer onder doom metal

Erik : Ik moet bekennen dat er maar weinig Canadese bands de moeite zijn in de hedendaagse metal wereld. Althans, op Voivod, Razor, Exciter, Annihilator, Slaughter en Anvil na stopt het bij mij al bijna weer… En dat er dan een band als Sons Of Otis uit Toronto op de proppen komt met hun alweer derde CD "X”, verdient extra aandacht.

En wat een geluid dat dit trio voortbrengt! De "luttele” hulp van -alweer- superproducer Billy Anderson achterwege gelaten klinkt men als een desert stoner band met vleugjes Kyuss, QOTSA , Fu Manchu en Voivod. Maar wel met een streepje meer! Want het zware zompige geluid is ook doorspekt met psychedelische elementen en vocalen niet behorend tot dit universum. Met gebruik van enkel de oudste apparatuur die een heavy geluid konden produceren (oa de Orange versterkers!) opent men deuren naar de progressieve metal zoals maar weinig bands zich dat kunnen veroorloven. En ook kunnen presteren, laten we daar geen misverstand over hebben. Want naast het zweverige en hallucinerende is Sons Of Otis ook verdomde zwaar en rocken ze de shit uit je dichtgeknepen kringspier zoals alleen een Motorhead kan. De titel van Toronto's zwaarste hebben ze klaarblijkelijk al jaren! En een goede kandidaat voor de rest van de wereld.

Nu is het met de zeven nummers in dit zware genre wel een hele zit, en ik voel me toch ongemakkelijk worden vanaf track vijf… Niet dat het slechtere nummers zijn, integendeel, maar afwisselend kan je deze CD niet noemen. Ook de vocalen klinken ten lange laatste ook niet meer zo cool en artistiek treedt de verveling in. Het is een trip van begin tot einde, en daar moet je van houden! Des al niet te min een beresterke CD!