Winterlong - Winterlong

Winterlong - Winterlong

Label : Lion Music | Archiveer onder heavy / power metal

Eddy : Na vele zware jaren van gedisciplineerd oefenen met zijn enigste echte vriend, een zwarte Fender Stratocaster, vond de negentien jarige Thorbjörn Englund dat de tijd rijp was om met enige oude schoolkameraden de band Winterlong op te richten. De richting die toen gevaren werd was vergelijkbaar met de neo-klassieke stijl van Yngwie Malmsteen. Met eigen input werd getracht dit genre uit te breiden met eigen ideeën die de band er op na hield. In 2001 bracht deze groep hun debuut op de markt onder de naam 'Valley Of The Lost' en twee jaar later 'The Second Coming'.

Zelf had ik best al enkele positieve geluiden gehoord over deze Zweedse band maar de muziek was mij nog niet bekend. Onlangs veranderde dat toen cd'tje nummer drie in mijn brievenbus viel. Heeft deze plaat, die ze gewoon 'Winterlong' hebben genoemd, mijn wereld op zijn kop gezet? Ik ben bang van niet! Ik heb de plaat inmiddels enkele malen laten draaien maar ik kom er gewoon niet in. Allereerst is dat zoals zo vaak bij andere bands weer eens te danken aan de zanger. Als zijn geluid niet klopt is het vaak moeilijk om verder te luisteren. Zet ik dat naast het feit dat ik de composities nogal nietszeggend en saai vind, wordt het moeilijk deze plaat een positieve benadering te geven. Ik weet zeker dat de vrienden van supersonisch snelle gitaarhelden een natte broek krijgen van de miljoen noten per seconden van gitarist Englund, maar daar heb je verder weinig aan als de rest van de muziek geen ruk voorstelt. Sorry jongens, ik moet nu verder met mijn winterslaap, maak me wakker als het zomer wordt.