Ensoph - Bleeding Womb Of Ananke

Ensoph - Bleeding Womb Of Ananke

Label : | Archiveer onder

Evil Dr. Smith : Een van mijn grootste muzikale ontdekkingen van dit jaar is het Sloveens/Italiaanse Devil Doll. Deze formatie onder leiding van ene Mr. Doctor creerde een muzikale mix van metal, avant-garde, klassiek, horror, opera, wave en industrial dat mij compleet overdonderde. Zo superduister, en gelijkertijd zo prachtig mooi. Ongelooflijk gevarieerd en divers, maar nergens verzandend in ontoegankelijk geknutsel. Nu heeft deze band al sinds 'Dies Irae' uit 1996 niets meer van zich laten horen en wellicht is al mijn kippenvel dus postuum door deze band geleverd. Nu, op de valreep van 2001 loop ik toch nog tegen een CD aan dat me onwillekeurig doet denken aan dit grootse Devil Doll. En zowaar (ook) uit Itali. De band luistert naar de naam Ensoph en heeft bijna een even breed scala aan muzikale uitspattingen als het onovertroffen Devil Doll. Prachtige, gevoelige neoklassieke pianostrofes worden afgewisseld met giftige black metal-achtige passages. Gothicmetal als Moonspell ('Irrelegious'-periode) of hun landgenoten Death SS loopt soepeltjes over in de meer avant-gardistische benadering van gothic-industrial als Das Ich, en Christian Death en daaroverheen een snerpende krijsstem wat een beetje klinkt als Dani (Cradle of Filth) of een meer fluisterende, veelal in Italiaans declamerende stem. En ja, ook de dameszang ontbreekt deze keer niet, alhoewel deze alleen op de bijgeleverde bonustracks van een demo uit 2000 te horen is, want hun zangeres Patrizia heeft in de tussentijd de bons gekregen. Erg spijtig moet ik zeggen! Ook klinkt er meer dan eens een folky sfeertje uit middels een voorbijvliegende fluit. Maar nergens klinkt het geforceerd, hoewel je absoluut de tijd moet maken om hun diverse, complexe en vooral ook duistere, occulte sfeer op je in te laten werken. Nu zijn de compositorische kwaliteiten van deze band (nog) niet op het niveau van Devil Doll, maar daar deze band waarschijnlijk niet meer bestaat en waarvan tevens de muziek uiterst moeilijk te verkrijgen is, is dit Ensoph een meer dan (w)aardig alternatief. En ik moet het dan met een simpele promo doen, de officile release zou een zeer mooi verzorgde digipack moeten zijn. Maar daarvoor moet je maar 'es een van de betere Metal Markets of Internetsites opsnorren. Ik zal daar dan ook meteen 'ns gaan zoeken naar hun mini-CD 'Les Confessions Du Mat' dat ze schijnbaar ergens in 1998 hebben uitgebracht op het NoBrain label (en later heruitgebracht door het Portugese Orofarne label). Samen met Ephel Duath een van de Italiaanse smaakmakers van duistere, progressieve extreme metal.