Darkseed - Ultimate Darkness

Darkseed - Ultimate Darkness

Label : Massacre | Archiveer onder gothic metal

Vera : Darkseed is n van de Duitse gothic metal bands die al jaren behoorlijk succesvol zijn in eigen land, maar daarbuiten nog wel wat extra promotie kunnen gebruiken. Ten onrechte, want de groep heeft in zijn dertienjarig (!) bestaan vijf uitstekende albums uitgebracht. En dan hebben we het niet over slappe gothic met engelachtige zangeresjes, maar over stevige duistere kost met harde gitaren en een lading goed aangewende elektronica. Na een sabbatperiode van twee jaar, waarin frontman Stefan Hertrich zich uitleefde in verschillende zijprojecten, komen ze sterker dan ooit terug met een zesde album 'Ultimate Darkness'.

Die titel is niet slecht gekozen, want Darkseed klinkt harder en meer duister dan ooit. De pauze heeft hen goed gedaan en ik merk tot mijn tevredenheid dat Darkseed terug een hechte band is met vaste (?) bassist, toetsenman en drummer. Dat was bij vorige albums anders, want dan maakte het trio Hertrich/Herrmann/Gilcher de dienst uit en werden er telkens eenmalige gastmuzikanten aangetrokken om een album te maken. Met frisse kracht er tegen aan, kunnen we dus stellen en dit heeft zijn vruchten afgeworpen. Stagnatie kon men de band nooit verwijten, want begonnen met twee demo's en de mini cd 'Romantic Tales' (1994) was er toen nog verwantschap met death metal te bespeuren. In de loop der jaren ging elektronica een grotere rol spelen - niet verwonderlijk want Hertrich is hier buiten zijn zang verantwoordelijk voor - maar het werd nooit steriel. Daar zorgde de metal gedachte (twee gitaristen als vaste kern) en de eerder rauwe en warme zang van diezelfde Hertrich wel voor.

Al vanaf opener 'Disbeliever' straalt de groep zelfvertrouwen en inspiratie uit. Het nummer met mechanisch ritme en ruwe zang heeft toch erg pakkende arrangementen met een sereen toetsentapijt om het geheel te completeren. Melodieuze gitaarsolo's vormen de slagroom op de taart. 'My Burden' klinkt nog donkerder en mysterieuzer. Een element dat versterkt wordt door afwisselend in het Engels en Duits te zingen. Dit gebeurt eveneens in 'The Dark One'. Enige invloed van Rammstein is ook bij deze gerenommeerde Duitse band binnen geslopen, maar ook de verwantschap met Paradise Lost en Type O'Negative is nog wel te vinden. Dit alles heeft de band in hun respectabel bestaan gesmeed tot een eigen geluid en verpakt in twaalf nieuwe, pakkende tracks. Ze luisteren lekker weg en nodigen zelfs uit tot mee neurin. Toegankelijke deunen met een zweem van weemoed, dat is waar Darkseed goed in is. Maar in 'The Dark One', 'Save Me' (weer zo'n knappe gitaarsolo) en 'Follow Me' gaan ze er compromisloos hard tegenaan, ik bedacht zelfs dat dit ook liefhebbers van Samael moet kunnen aanspreken.

Ze verbreden hun horizon door muziek te schrijven voor een PC game 'The Fall', een nummer dat ook op dit album te vinden is. 'Ultimate Darkness' werd wederom opgenomen in de Helion Studio (Mnchen) van gitarist Thomas Herrmann en heel vet geproduceerd door de band zelf. Wees er vlug bij wanneer je dit aanschaft, want de eerste beperkte oplage bevat een bonus cd met elf (!) onuitgegeven tracks uit de Darkseed geschiedenis. Zeker de moeite waard!