High On Fire - Blessed Black Wings

High On Fire - Blessed Black Wings

Label : Relapse | Archiveer onder heavy / power metal

Frank D. : Dit is nu wat men "stoere-mannen-spierballen-zweetoksels-waar-is-mijn-bier-rock” noemt! Geen spaan wordt er hier heel gelaten van romantische beelden van muzikale oorlogsvoering. Neen, beste vrinden, High On Fire laat dit in al zijn naakte en bloedige waarheid horen op 'Blessed Black Wings'.

Ik zou natuurlijk kunnen zeggen dat High On Fire op 'Blessed Black Wings' klinkt als een duivelse kruising tussen Motörhead en Slayer, maar dat zou een open deur zijn ter omvang van de Taj Mahal. Iedereen die het werk van het trio rondom gitarist/ zanger Matt Pike kent weet immers waar hij de mosterd haalt. Feit is echter wel dat High On Fire als een olifant met peper in zijn derrière door de porseleinkast banjert. De scherven vliegen je om de oren. De opener 'Devilution' maakt direct duidelijk dat er van hele grote bomen hele dikke planken worden gezaagd. Het smerige volle geluid van de band wordt ondersteund door een even smerige productie, waarvoor niemand minder dan Steve Albini (o.a. Nirvana, Pixies) tekende. Met name het donkere rollende bass- en drumgeluid maken indruk. Wat volgt is een ware veldtocht, waarbij soms een slag wat minder geslaagd is (o.a. 'The Face Of Oblivion', 'To Cross The Bridge'), maar de veldtocht als geheel zeker een succes genoemd mag worden. Luister maar eens naar het agressieve 'Anointing Of Seer', het ietwat "zweverige”, grunge-esque 'Brother In The Wind' of het absolute hoogtepunt en opzwepende 'Silver Back'.

Samenvattend is dit voor iedereen die van het betere hak en mep werk houdt zeker een CD om eens te gaan beluisteren. En er zijn overigens nogal wat extra's te verkrijgen. Zo is de eerste persing van de CD voorzien van een extra DVD met live materiaal en krijgen degenen die de LP versie kopen er als bonustrack 'Rapid Fire' bij. Even goed nadenken voor aanschaf, lijkt mij zo.