Astral Doors - Evil Is Forever

Astral Doors - Evil Is Forever

Label : Locomotive Music | Archiveer onder hardrock / aor

Eddy : Ik heb goed nieuws voor fans van groepen zoals Dio, Black Sabbath, Rainbow en Deep Purple. In mijn handen heb ik de tweede cd van de Zweedse formatie Astral Doors. Deze band is de eerder genoemde oudje in een nieuw en modern jasje. In hun korte carrière hebben ze al een plaat uitgebracht namelijk 'Of The Son And The Father'. Zou je op het internet aan het surfen zijn, zou het zo maar kunnen voorkomen dat je ook nog een schijf die 'Cloudbreaker' heet tegen kan komen. Maak je dan niet druk, het handelt zich in dat geval om de Japanse persing van hetzelfde album. Natuurlijk krijgen de Aziaten weer enkele nummers meer dan ons Europeanen.

Astral Doors werd opgericht in het begin van 2002 door de twee muzikale multi talenten Joachim Nordlund en Johan Lindstedt. Voor de stijl die deze jongens voor ogen hadden vonden ze de perfecte zanger in Patrik Johansson, een vriend van Johan. Als je hem hoort zingen zul je denken dat ze Ronnie James Dio in een mixer hebben gestopt met ex-Black Sabbath zanger Tony Martin. Je kunt zijn gezang ook horen op de laatste werkjes van de groepen Wuthering Heights en Space Odyssey. Hij klinkt in ieder geval helemaal niet misselijk. Maar dit tussen twee haakjes, toen de band een tijdje verder was werd er ook nog een bassist en een toetsentovenaar aan het geheel toegevoegd. Op die manier kon Joachim, die eerst zo'n beetje alle instrumenten speelde zich meer focussen op zijn gitaarspel en het componeren van nummers. Een en andere leidde tot het uitbrengen van hun debuut. Met deze schijf op zak bleef de band niet onopgemerkt in de pers. Ze werden overladen met goede recensies en de band werd gevraagd om enkele grote Europese festivals te spelen. Als ik Wacken Open Air en het Sweden Rock Festival noem dan weet je genoeg.

Op dit moment heeft de band net zijn tweede plaat 'Evil Is Forever' uitgebracht en al gelijk wordt duidelijk dat de groep nog een stuk volwassen is geworden als dat ze al waren. Alle composities zijn van de bovenste plank, elk stukje muziek lijkt op de juiste plaats te staan. Ik kan geen oneffenheden ontdekken op deze prachtige plaat. De jongens zijn allemaal heerlijk op dreef, je zult je nog seconde vervelen. Er gebeurt zoveel moois, deze Zweden gunnen zichzelf geen break. Ze doen hun uiterste best om hun luisteraars aan de speakers te kluisteren. Het is gewoon een traktatie om de klassieke rock van Dio, Rainbow en Sabbath in een moderne versie voorbij te horen suizen. Op deze plaatst wil ik de aanhangers van dat genre ook adviseren om meteen naar je platenboer te fietsen om de nieuwe cd van Astral Doors te gaan kopen. Je zult met je oren klapperen en je wordt zeker niet teleurgesteld. Als dat allemaal nog niet genoeg is kun je de band deze maand ook nog op verschillende plaatsen in Duitsland, Zwitserland, Italië en Denemarken live aan het werk zien. De jongens mogen mee met de 'sauerkraut' rockers van Grave Digger om als voorprogramma te fungeren. Ik weet zeker dat Astral Doors die grafschenners van het podium zullen blazen met hun muziek en het zal een kwestie zijn van tijd dat de rollen omgekeerd zullen zijn. Ik wil niet te diep op alle nummers van deze plaat ingaan want misschien word je wel misselijk van al mijn liefde voor deze plaat, ga gewoon zelf eens luisteren om je eigen mening aan die van mij te toetsen. En als je dat zou gaan doen luister dan zeker naar mijn persoonlijke favorieten, het eerste nummer 'Bride Of Christ', het ongelooflijke titelnummer en 'Fear In Their Eyes'. Die zullen Astral Doors voor je openen.