Scar Symmetry - Symmetric In Design

Scar Symmetry - Symmetric In Design

Label : Metal Blade | Archiveer onder industrial / ebm

Koen : Scar Symmetry werd opgericht in 2004 en bestaat uit Jonas Kjellgren (gitaar - Carnal Forge, Centinex, World Below), Henrik Ohlsson (drums - Theory In Practice, Mutant, Altered Aeon), Per Nilsson (gitaar - Altered Aeon), Christian Älvestam (zang - Unmoored, Incapacity, Torchbearer) en Kenneth Seilecided (bas). In april 2004 nam Scar Symmetry het nummer 'Seeds Of Rebellion' op hetgeen hen meteen een contract opleverde met Cold Records. Daarna werd er flink in de oefenruimte gebuffeld om voldoende nummers te schrijven die in juli van dat jaar in de "Black Lounge Studio” (Centinex, Incapacity) werden opgenomen. Binnen een jaar na oprichting brengt Scar Symmetry dan ook hun debuut uit via Metal Blade (gelicenseerd door Cold Records).

Is men overhaast te werk gegaan? Welnee! Laat ik het eens plastisch voorstellen: wanneer heavy metal in 2005 een renbaan zou zijn en Scar Symmetry een paard, zou ik al mijn geld op deze band zetten. Gooi wat Illdisposed-, Machine Head-, Fear Factory-, Soilwork- en enkele death metal elementen in een mixer en vervolgens zit je naar Scar Symmetry te luisteren. Een en ander betekent echter niet dat we naar een kloon van reedsgenoemde bands zitten te luisteren, want Scar Symmetry maakt van deze invloeden een originele mix met een stevige "bite”. Ook de productie is tiptop in orde en kan op zeker concurreren met de gevestigde orde. Nummers als 'Veil Of Illusions' en '2012, The Demise Of The Fifth Sun' delen een mokerslag uit midden in je gezicht en de getalenteerde muzikanten laten in 'Chaosweaver' en 'Dominion' zien dat ze ook snellere nummers kunnen schrijven zonder dat dit de intensiteit tenietdoet. Dit is typisch zo'n album zonder vullertjes, want elk nummer staat op zichzelf. Met de juiste promotiestrategie ben ik ervan overtuigd dat Scar Symmetry groot gaat worden, heel groot.