Korpiklaani - Voice Of Wilderness

Korpiklaani - Voice Of Wilderness

Label : Napalm Records | Archiveer onder different metal

Vera : Korpiklaani. Deze voor ons vreemde naam betekent gewoon 'de clan uit het woud' en is ontstaan uit de folk metal band Shaman. Hoofdkrijger Jonne Jrvel wilde met Korpiklaani nog meer de uithoeken van folk en metal vermengen, alles een beetje verder doortrekken, en verzamelde een aantal nieuwe muzikanten om zich heen. Buiten de traditionele rockbezetting van gitaar/bas/drums/toetsen zijn het vooral violist Jaakko Lemmetty (aka Hittavainen) en accordeonist Juho die het geluid van de Finnen gestalte geven.

'Voice Of Wilderness' is de opvolger van het in 2003 uitgebrachte debuut 'Spirit Of The Forest' en de achtkoppige band bezorgt ons een vrolijke rondreis doorheen de Finse folk tradities - de meeste nummers hebben hun oorsprong in Finse traditionals - met een flinke scheut metal daaraan toegevoegd. Velen zullen bij deze aan Fintroll denken, maar dit is toch net even anders. Laat ons zeggen: veel authentieker. Daar zijn het gebruik van de viool, accordeon en fluit zeker debet aan.

Korpiklaani weet zowel te overtuigen in de hoempa metal hoek (dansbaar? Ja! Oubollig? Neen!), met nummers als 'Cottages & Saunas', 'Journey Man' en 'Hunting Song' als in nummers die op en top de Finse folklore vertegenwoordigen. Daar zijn 'Native Land', 'Ryyppjiset' en 'Kdet Spina' treffende voorbeelden van. Want naast uitbundige bierfeesten (of waar gaat 'Beer Beer' over, dacht je?), weet de band ook de gevoelige snaar te raken. 'Old Tale' is een staaltje van het beste van beide werelden en barst pas na twee minuten los in een ongepolijste metal track. Ook al tasten we tekstueel in het duister bij 'Kdet Spina' in de moedertaal, qua temperament is het sterk genoeg om overeind te blijven.

'Pine Woods' schittert dan weer door zijn mooi fluitintermezzo en erg etnische percussie. Er is niet verbeelding nodig om je in het land van de duizend meren te wanen als je dit album beluistert. Ook de metal liefhebber blijft niet op zijn honger zitten, luister maar naar het uitstekende gitaarwerk (drie gitaristen in de band!) in datzelfde nummer en de algemene stevige achterlinie. Voor de meer avontuurlijke metal liefhebber is dit een album dat hen zeker zal bevallen.