Masterplan - Aeronautics

Masterplan - Aeronautics

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Horst : Het debuut album van deze power metal band rond de ex-Helloween leden Ronald Grapow en Uli Kusch werd twee jaar geleden bijzonder goed ontvangen, en menig criticus of anderzijds goedbedoelende scribent plaatste Masterplan op bijna gelijke hoogte met erkende grootmachten in het metiér als Edguy, Helloween (duh!) en Symphony X. Niet zo verwonderlijk natuurlijk met een klasbak als Jorn Lande op zang en een dikke 60 jaar aan gezamenlijke ervaring in bandland. Nu kleeft er één nadeel aan het uitbrengen van een prima debuutplaat: de druk om een opvolger te maken die op zijn minst gelijkwaardig is, maar het liefst nog beter, kan immens zijn. Menig band heeft zich daar namelijk al in verslikt. Meestal was dat een gevolg van te snel de studio weer in duiken na het eerste (vaak onverwachte) succes, veelal gepushed door op geld beluste platenbonzen (cashen zolang ze nog hot zijn!). Zou het Masterplan ook zo vergaan?

Nee, duidelijk niet. Zijn ze dan een stap verder gekomen sinds het debuut? Nou, dat zou ik nou ook niet meteen willen zeggen. Dat komt voornamelijk door het feit dat de leden allemaal al ervaren muzikanten waren voor ze überhaupt met elkaar Masterplan vormden, dus op dat vlak valt er nu eenmaal weinig te groeien (kleine details daargelaten). Ook op compositorisch vlak denk ik niet echt dat we op 'Aeronautics' te maken hebben met baanbrekende ontwikkelingen. Het album klinkt met al zijn fraaie melodieën, arrangementen en knappe instrumentatie namelijk net zo toegankelijk als het debuut, mits je van melodieuze power metal houd natuurlijk, welke nooit eens lekker uit de bocht giert. Want dat laatste is eigenlijk het laatste puntje van kritiek wat ik heb op dit verder uitstekende album heb. Het klinkt allemaal net iets te braaf in mijn oren (zou dat aan mijn thrash jeugd liggen?), het had wel een tikkeltje brutaler gemogen. Al met al zijn we sinds het debuut niet echt veel opgeschoten, maar het is er zeker niet slechter op geworden, en dat is tegenwoordig ook al heel wat waard.