Fozzy - All That Remains

Fozzy - All That Remains

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder nu metal

Jordy : Als band zijnde wil het in het drukbevolkte metalcircuit van tegenwoordig wel eens handig zijn om wat goede promotie te krijgen. Maar je kunt het natuurlijk doordraven! Dat lijkt ook een beetje het geval te zijn bij Fozzy. Hier en daar een gastoptreden kan leuk werken, maar als je op één album van tien nummers artiesten als Zakk Wylde (Ozzy Osbourne, Black Label Society), ex-Megadeth bandlid Marty Friedman, voormalig Creed-lid Marc Tremonti en rapper Bone Crusher op laat draven kun je jezelf afvragen in hoeverre je nog mag spreken van een 'eigen' product.

Fozzy lijkt zich hier echter niets van aan te trekken en laat op het album 'All That Remains' al deze grote namen vrolijk opdraven. Bedenk dan ook nog eens dat de zanger een voormalig worstelaar is en het lijkt allemaal zelfs een beetje overdreven te worden. Maar een luisterbeurt naar deze plaat leert al snel dat het allemaal wel meevalt. Ondanks de vele optredens van andere artiesten is het Fozzy gelukt dit album een geheel eigen geluid te geven. En dat heeft ook vast en zeker te maken met het feit dat voormalig Stuck Mojo frontman Rich Ward de gitaarpartijen tot zijn rekening neemt.

Deze plaat staat namelijk bol van de gitaarsolo's, die zeer sterk gemengd worden met moderne metalinvloeden. Bovendien blijkt de worstelaar die ik eerder noemde (Chris Jericho) ook gewoon goed te kunnen zingen! En wat de eerdergenoemde gastoptredens betreft: dat komt allemaal heel goed uit de verf. Eén uitzondering daargelaten. Het nummer 'It's A Lie' dat met rapper Bone Crusher is opgenomen klinkt niet echt overtuigend. Deze boze meneer mag dan gouden platen hebben verkocht met zijn albums, maar bij een metalband moet hij voortaan maar wegblijven. Muzikaal steekt het nummer goed in elkaar, maar de zoutloze hiphopteksten die (hoe kan het ook anders) gaan over geld, doorspekt zijn met grof taalgebruik en aangevuld worden met hier en daar een 'oeh' of een 'aah'… Nee, dat hoeft dan weer niet.

Dit minpunt daargelaten is 'All That Remains' een heerlijk album geworden. Klassieke metalinvloeden met een nu-metal insteek. Al vaker geprobeerd, maar slechts af en toe succesvol. En Fozzy is één van die bands die er wel in slaagt er iets moois van te maken. En dat ondanks/dankzij (?) de vele opgetrommelde gastmuzikanten…