Ghost Machinery - Haunting Remains

Ghost Machinery - Haunting Remains

Label : Sound Riot | Archiveer onder heavy / power metal

Eddy : Ghost Machinery is een nieuwe band uit Finland en ontstond uit het brein van Pete Ahonen van Burning Point. Met die band had hij al een naampje voor hemzelf opgebouwd. Enkele nummers die hij eigenlijk voor Burning Point had geschreven werden uiteindelijk niet door die band gebruikt. Pete vond dat zonde en besloot met behulp van zijn vrienden Tapsa Pelkonen (bas) en Jussi Ontero (drums/keyboards) die nummers te gebruiken in een nieuwe band Ghost Machinery. Samen schreven ze nog wat meer deuntjes en hun debuut 'Haunting Remains' werd een feit.

De drie jongens zijn er in geslaagd om een knappe schijf te creƫren die zeker in de smaak zal vallen bij de liefhebbers van melodieuze power rock. Als ik zo luister raak ik onder de indruk van de volle sound die ze met knap drie luitjes op een schijf wisten te persen. Natuurlijk biedt een studio veel mogelijkheden om tot zo'n resultaat te komen maar dan blijf ik mij afvragen hoe ze dit eventueel op een podium gaan doen. Het eerste nummer op dit plaatje begint op een manier die mij sterk doet denken aan het keyboardgeluid van Royal Hunt (waar zijn deze Denen toch gebleven?) Dit eerste nummer heet 'World Of Unbelievers' en is een sterk begin om de nieuwe luisteraars te strikken voor deze cd. Naast dat Pete Ahonen een goede gitarist is blijkt hij ook te beschikken over goede en variƫrende zangstem. Het tweede nummer heet 'Blinded Eyes' en is een up-tempo en vrolijk geval. 'Temples Of Gold' is een van die nummers die eigenlijk voor Burning Point bestemd was maar het niet redde bij deze band. Maar wat een goede reden vind ik dit om er een nieuwe band voor op te richten. Ik vergelijk dit nummer met een kruising tussen Hammerfall en Sonata Arctica. Deze opmerking kan ik ook bij het volgende nummer 'Evil Within Us' plaatsen. Wat mij van het hart moet is het geluid van de drummer. Ik vind het best tof dat er overal dubbele basdrums gebruikt worden maar op een of andere manier werkt het hier en daar een beetje irriterend. Soms lijkt dat geluid wel op die ellendige wekker die elke nacht naast mijn hoofd op het nachtkastje staat te tikken. Het rustpuntje op deze plaat vinden we in de ballade 'Dreamworld'. Hier eerst eventjes een moment van vrede en romantiek maar niet voor lang. Want gelijk na deze ballade gaan de Finnen weer in de hoogste versnelling verder met het monsterachtige 'From The Edge Of The World'. We worden getrakteerd op heerlijke tempowisselingen tijdens dit geniaal geschreven werkstukje. Jammer genoeg vinden we ook een opvullertje op dit album en dan heb ik het over 'Darkest Hour'. Tijdens dit liedje moet ik hard op zoek na iets van interesse. Gelukkig wordt dit ongemak gelijk opgelost met de volgende nummers 'Fallen Angel' en 'Heaven And Hell'. Vooral die laatste vind ik een speciale traktatie voor mijn gehoor. Het drijvende ritme werkt aanstekelijk en bestaat uit harde riffs gecombineerd met zaligmakende keyboardgeluiden. Dit is een van mijn favorieten op dit debuut, de climax bereiken we tijdens de gitaarsolo. 'In Your (Evil) Dreams' is alweer een dikke knipoog in de richting van de muziek van Royal Hunt. Verrassend vind ik de keuze van Ghost Machinery om het nummer 'Out In The Fields' van Gary Moore te coveren. Dit doen ze echter niet onaangenaam. Tot op het gaatje van deze schijf blijven de Finnen interessant want ook het laatste nummer 'Shadows' is van pure klasse. Dit is een mooi afscheid en door het feit dat Ghost Machinery een deal voor twee platen op zak heeft wacht ik met spanning op het volgende hoofdstuk wat ze zullen opnemen voor Sound Riot Records.