World Below - Sacrifices To The Moon

World Below - Sacrifices To The Moon

Label : Underground Symphony | Archiveer onder doom metal

Erik : Wat krijg je als je leden van Centinex en Carnal Forge in een repeteerhok samen gooit?! Je krijgt dan, onverwacht maar niet onaangenaam, erg leuke vette doom met een verrekt oude stempel erop Denk Sabbath, denk Zeppelinmaar toen ging ik dieper denken, hoewel het er dik oplag.

En ik maar denken: wie heeft Leif Edlung weer een nieuwe baan gegeven?! Heeft de meester van de meest legendarische riffs na Iommi het voor elkaar gekregen om weer een magische CD op te nemen? Want deze CD zou zo in een Candlemass discografie thuis kunnen horen, en dan overdrijf ik niet eens En als het waar is dat laatstgenoemde weer samen zijn (om de laatste euro's uit je zak te kloppen), dan heeft een band als World Below weinig toevoeging. Maar dit is een uitermate vermakelijke CD, erg mooie riffs en erg goed geproduceerd. De zang is misschien een struikelblok, maar ik moet zeggen dat je er bij de tweede luisterbeurt geen andere vocalen kan bij bedenken. Qua arrangementen klopt het allemaal als een tiet. Je krijgt na de eerste riffs al een idee waar alle accenten van drums en gitaar komen. Maakt dat de CD voorspelbaar? Niet echt, maar het zorgt voor een aangename herkenning zonder het storend gevoel van "he, kennen we dat niet?! . En ja, de tracks zijn onderling erg afwisselend, van de standaard doomriff tot de horror film genspireerde gitaar en drumswerk. De mooiste tracks, zij het voor de Candlemass vergelijking of het HP Lovecraft tekstje, dat zijn het wel "Blood For Draculic (oooh, die ene riff welk Candlemass nummer was dat ook alweer?!) en "A Forgotten Civilisation"(uiteraard genspireerd op het "Mountains Of Madness vertelseke van HPL).

Laatste nieuws is dat PsycheDOOMelic deze act heeft getekend, wat misschien iets te laag gemikt is, getuige de wel erg positieve kritieken die deze band terecht overal krijgt. Maar in maart moet het nieuwe werkje in de winkel liggen en ik zal er als eerste bijzijn!