The Mass - City Of Dis

The Mass - City Of Dis

Label : Crucial Blast | Archiveer onder different metal

Niels : Na te beginnen met een rustig gitaarakkoord laat The Mass meteen horen dat het een aparte band is. Een hoog hoempa-gehalte, veel tegendraadse ritmes, swingende en scheurende saxofoonpartijen, schreeuwerige zang, noem maar op. De muziek is erg divers en tamelijk ongewoon. Met name de saxofoonpartijen zijn opvallend. In veel gevallen ben ik niet gecharmeerd van saxen in rock/metal, maar The Mass weet de melodie├źn goed in de muziek op te laten gaan. Geen op zichzelf staande gimmick dus, maar een toegevoegde waarde. 'Trapped Under Ice' bevat bijvoorbeeld tegendraadse, staccato riffs die door de sax een soort cartoonkarakter krijgen. Erg mooi.

De opnames klinken erg direct en eerlijk en er lijkt weinig tot niet aan te zijn gesleuteld. De heren muzikanten lijken goed op elkaar ingespeeld te zijn en weten zich door een veelheid aan weirde breaks te werken. Van rustige jazz ('Major Strip') tot woeste metal ('Hex By Hex'), ze komen er goed mee weg. Hoewel er veel sporen van metal in de nummers zitten ('Hex By Hex' bevat bijvoorbeeld een degelijke Slayer riff) is de muziek toch niet als metal te betitelen. Ruimere termen als independent en postpunk komen een stuk dichter in de buurt. Het maakt eigenlijk ook niet uit welk label je op de muziek plakt, het zal de lading toch nooit helemaal dekken. Fans van artiesten als Jorn Zorn, Mr. Bungle, Fantomas, Frank Zappa en The Dillinger Escape Plan doen zich er goed aan om voor dit album eens langs de gespecialiseerde platenboer te gaan.